Dag 25 en 26/vr-za

Indonesië, Sanur

Vrijdag en zaterdag kenmerken zich door erg afwisselenend weer.
Terwijl in het binnenland de mensen weer een donderspeech krijgen van de goden, schijnt bij ons een redelijk zonnetje, maar dan ineens gooit Pluvius bakken water over ons heen. De paraplu is nu een dankbaar gebruiksvoorwerp.
Handdoekje leggen, beetje kletsen met mede-badgasten, bakkie doen, schuilen, lezen, eten, ach wij komen de tijd zonder enige moeite door.

Wij wonen een bijeenkomst bij waarbij vertegenwoordigers van het hotelpersoneel tipgeld krijgt voor al het personeel. Iedere overwinteraar heeft al een vaste bijdrage ingeleverd en zo wordt het geld eerlijk verdeeld, iedereen krijgt hetzelfde. Het idee is goed, maar bij zo'n bijeenkomst waarbij er 100x "dank-u-wel" wordt gezegd, voelen wij ons opgelaten. Niet ons ding.
Er wordt later tijdens de wekelijkse "happy hour" afscheid genomen van enkele gasten die de komende dagen gaan vertrekken, best gezellig nu je de mensen wat beter hebt leren kennen.
Hoor een paar sappige verhalen aan over de "stille kracht" van een oud-schoolhoofd, 3 jaren in Djakarta. Hij en zijn vrouw overwinteren al 15 jaren in Indonesie.Het bijgeloof is diep geworteld in alle lagen van de bevolking, welk specifiek geloof ze ook aanhangen.

Lopen wij daar onverwacht tegen een crematie ceremonie van 2 mensen aan. Opvallend voor de westerling is het feit dat het geen droevige plechtigheid is.
Er wordt veel gelachen, gegeten en gedronken terwijl alle rituelen plaatsvinden. De stoet trekt door Sanur naar de crematie-plaats langs het strand.
Eenmaal ter plekke wordt het lijk in een open kist van bamboe gelegd, met daaronder een grote gasbrander. Ja, en dan gaat de vlam er in.
Voor ons een wat luguber gezicht, wat nog wordt verergerd door het gepor in de kist met stukken betonijzer teneinde een beter vuur te krijgen.

In de nacht naar zondag toe krijgen wij een onweer over ons heen waarbij de ramen er haast uit vliegen, nog nooit meegemakt. Misschien dat daar de uitdrukking "gedonder in de glazen" vandaan komt.

Jullie komen daar van alles tegen! Die gasbrander zal wel bij de "moderne tijd" horen maar zo'n brandstapel vond ik toch meer passen bij het ritueel. Wij krijgen hier ook gedonder in de glazen, maar met andere oorzaak: morgen wordt de keuken afgebroken. Dat wordt weer een paar dagen stof happen terwijl jullie lekker doorluieren daar! Groetjes!

Corrie 2016-02-14 08:57:50

Ik merk wel dat jullie je nog steeds goed vermaken. Overigens lijkt me zo.n crematie, in onze ogen, best indrukwekkend, hoewel het daar waarschijnlijk gewoon hoort bij de dingen van de dag. En dan verder, ach, die regen,daar kunnen we hier over meepraten. Even een nachtje vorst en daarna weer regen. Maar de krokussen bloeien alweer, dus de lente komt eraan... Groetjes, Truus

Truus 2016-02-14 14:00:52

Het is wat je al eerder zei, regen met rond de 30gr.C voelt wel even wat aangenamer dan rond de 4gr.C. En zo'n ritueel meemaken is weer eens wat anders. Dan toch maar liever een leuke barbecue in de achtertuin.

Jaap en Gerda 2016-02-14 18:33:19

Jullie maken daar bijzondere dingen mee.