Bali

Indonesië, Denpasar

Zoals iedere morgen trek ik een shirtje, korte broek en slippertjes weer aan, en voor noodgevallen een parapluie en/of regenjack bij de hand. Meer heb je hier niet nodig.
Die slippertjes hebben al weer aardig wat slofmeters gemaakt. Af en toe wat afstoffen, poetsen niet nodig. Wat een gemak toch eigenlijk.
Dit is de laatste volledige dag op Bali. Zin om terug te gaan naar Nederland? Jazeker, allebei wel. Ik kan zeggen dat de knop nu wel helemaal om is.
Het is hier nu eigenlijk alleen maar hangen en nergens meer zin in hebben of dat het gewoonweg te warm is om iets te doen. Eigenlijk een beetje zonde, het is niet anders.
Morgen hebben wij weer genoeg om handen om te zorgen voor een vlekkeloze terugtocht.

Bali blijft een mooie bestemming, voor vakantie én overwinteren. Het is wat lang vliegen maar daar stel je je op in. Het eiland zelf barst van de natuur en cultuur, simpele en luxe voorzieningen, goed eten, en een grote mate van gastvrijheid. Het blijft een onderdeel van een ontwikkelingsland, wat Indonesië is, met ook hier een scherp contrast tussen arm en rijk.
Hier zie je geen nieuwbouwwijken ontstaan, projecten voor bijv. vakantiehuizen en hotels uitgezonderd. In de dorpen zie je onveranderd de gebouwtjes die er veerig jaar geleden ook al stonden. Maar de Balinees is snel tevreden en staat ook niet bekend als een harde werker, dat zal dus ook een rol spelen in de ontwikkeling.
Het is te hopen voor de mensen hier, dat zij het oa door het toerisme wat beter gaan krijgen en dat ze tijdig en voldoende maatregelen nemen om het overmatige verkeer in betere banen te leiden en het milieu te beschermen. Dat laatste is hard nodig want anders gaat de toerist in de toekomst ook dit eiland mijden.

Ik hoorde zojuist dat het luchtruim boven Pakistan voorlopig is gesloten vanwege wat wapengekletter. Ook ons vliegtuig zal vanuit Singapore naar Amsterdam een kleine omweg moeten maken. Even in de gaten houden dus of er vertragingen gaan optreden. Dezelfde vlucht, maar dan van vandaag vloog volgens schema, dus dat is positief.
Uren later blijkt het luchtruim weer geopend te zijn, en het vliegverkeer weer normaal functioneert.

Geen zorgen voor de dag van morgen, en genieten maar van deze laatste uurtjes.
Dat vindt ik een mooi bruggetje naar het gedichtje wat onze rasoptimist Herman aandroeg. Komttie:

Vandaag is de dag,

ria 2019-03-01 07:26:46

Goede terugreis!!

Willeke 2019-03-01 08:15:36

Vanuit een regenachtig IJsland wensen we je een goede terugreis wij vertrekken zondag!!

Ellen en Jan 2019-03-01 09:39:30

Goeie terugreis, we gaan jullie verhalen missen.

Riek en Dick 2019-03-01 10:06:17

Veilige en voorspoedige thuisreis gewenst. Verheug je maar weer op de boerenkool met worst.

Jan en Atie 2019-03-01 10:37:17

Een heel goede reis gewenst en daarna welkom in een regenachtig Holland. Liefs, Truus

Truus Bechtum 2019-03-01 11:11:00

Het zit erop! Een goede terugreis toegewenst en tot snel.