Chinees nieuwjaar

Indonesië, Sanur

Maandag is de tweede dag van het nieuwe Chinese jaar, en het Jaar van het Konijn is dus begonnen. Een mooie aanleiding om hierover, én over de Indonesische Chinezen iets te vertellen (m.b.v. wat knip- en plakwerk).
Chinees Nieuwjaar, ook bekend als het Lentefestival of Lentefeest, is de belangrijkste van de Chinese feestdagen.
Het Chinese jaar begint op de tweede nieuwe maan na de zonnewende van 21 december. Dit kan niet voor 21 januari en niet na 20 februari gebeuren.
Dit feest wordt gevierd door vrijwel geheel Azië - en overal waar een duidelijke Chinese bevolkingsgroep zich gevestigd heeft.
In Sanur wonen er naar verluid nauwelijks Chinezen, maar met een bescheiden vuurwerk gisteravond, verraadde minstens één Chinees toch zijn aanwezigheid.
Het is gebruikelijk dat Chinezen in deze tijd schulden betalen, nieuwe kleren kopen en het huis schoonmaken, én er is gewoonlijk een groot familiemaal. De mensen geven elkaar cadeaus en vuurwerk wordt afgestoken.

1.739.000 Indonesiërs zeiden in 2000 dat ze van Chinese afkomst waren. Ze vormden daarmee 5,3% van de bevolking. Volgens onderzoekers waren het er veel meer, omdat vele Chinese Indonesiërs geassimileerd zijn in de Indonesische samenleving; ze zijn daarom hun afkomst vergeten en beschouwen zichzelf als autochtone Maleiers.
Ook het beleid van de Indonesische regering heeft hier een grote rol in gespeeld.
Chinese uithangborden waren onder Soeharto verboden en de Chinezen moesten noodgedwongen hun Chinese naam veranderen in een Indonesisch klinkende naam. Niet alle Chinese Indonesiërs hebben hieraan gehoor gegeven. Daarom zijn er nog enkele met Chinese namen.
Zij beheersen een groot deel van de huidige economie. Dankzij of ondanks dat gegeven is het in Indonesië een feestdag en hebben mensen veelal één of meerder vrije dagen.
Veel Chinezen zijn christen of moslim.
Weer wat geleerd en/of kennis opgefrist 🤓

Het weer.
Vandaag: max. temperatuur: 31°C / vrijwel onbewolkt/0 druppels regen.

Toch weer interessante weetjes over de Chinese samenleving. Bij ons in de wijk werd ook vuurwerk afgestoken, dus ik ga er vanuit dat er ook Chinese gezinnen wonen.

Jaap 2023-01-23 17:33:39

Interessant weetje Leo. Dankjewel.

Dickie 2023-01-23 19:02:00

Leuk om te weten , wij hebben er niets van gemerkt , alleen via het nos journaal. Hier alleen Westlanders geen chinezen

Herman en Els 2023-01-24 17:09:41

Zo keren we weer wat.

Trudy 2023-01-24 19:00:50

Zeker weer wat geleerd, bedankt. Feit dat men na verloop zijn afkomst vergeet geeft ons misschien enige hoop.