Kuta

Indonesië, Bali

Tijd om weer eens wat te ondernemen.
Eerst gaan Herman en ik op kruistocht dwz wij gaan checken of de drankenzaak die wij hier vlakbij vanuit een taxi ontwaarden , ook werkelijk open is. En ook belangrijk, of die goedkoper is dan onze huidige leverancier.
Wij lopen in de drukkende warmte de straat uit, rechtsaf en dan staan wij al voor de deur.
Wonderlijk dat wij deze zaak pas nu ontdekken.
De winkel is geopend en wat blijkt, zij hanteren hier bijzonder scherpe prijzen. De rum die wij nodig hebben, kost hier 145 k. RPS tegen 205 k. RPS bij Hardy's.
Dit hadden wij 5 weken geleden moeten weten. Herman verzoekt de Ibu in deze winkel vriendelijk om het komend jaar niet failliet te gaan zodat wij hier volgend jaar nog terecht kunnen. Met een brede glimlach begeleidt de Ibu ons naar de uitgang.

Vandaag gaan wij weer naar Kuta.
Kuta Beach is altijd leuk om terug te zien. Het is doorbijten mbt het verkeer, maar in een uurtje staan wij bij het Bali Bomb Memorial. Dit is een monument ter nagedachtenis van alle slachtoffers van de bomaanslag in 2002 op twee druk bezochte nachtclubs. Hierbij vielen 202 doden van diverse nationaliteiten.
Wij hebben deze plaats nog niet eerder bezocht. Zo'n namenlijst van de slachtoffers maakt indruk. Een lafhartige aktie door één van die extremistische, islamitische groepen. Hoe weerzinwekkend, hoe zinloos.

De taxi kan hier niet te lang wachten en levert ons af bij het Beachwalk Shopping Centre. Dit is een vrij nieuw winkelcentrum. Het blijkt een volkomen sfeerloze boel te zijn. De winkels op Schiphol zijn gezelliger. Bij een zij-uitgang zien wij oude winkelstraatjes en wij slenteren het winkelcentrum uit. Bea ziet de tas van haar dromen, dus dat is dan ook weer geregeld.

Het strand van Kuta is veel leuker om rond te dolen. Een vrij stoeltje vinden, wat drinken, een beetje mensen kijken en naar de golven en branding staren. Hier brengen wij gezellig wat tijd door.
Inmiddels is het etenstijd en lopen wij binnen bij het restaurant van hotel Yulia. Dit heeft nostalgische redenen vanwege ons verblijf hier in 1978. Vorig jaar waren wij hier ook al.
Uit de luidsprekers klinken liedjes van Sandra Reemer.
In mijn beste Engels zeg ik tegen de jongeman die ons bedient "dat is Sandra Reemer, een Nederlandse zangeres van Indische afkomst. Zij is pas overleden". Ik heb op Bali nog geen schapen kunnen ontdekken, maar de jongeman wist wel hoe hij schaapachtig moest kijken. "Ik kan geen andere muziek opzetten, daar beslist de manager over" geeft hij als antwoord. Ik bestel nog maar een portie saté, lijkt mij handiger dan een conversatie die alleen maar tot misverstanden kan leiden. Wij willen uiteindelijk wel een bordje eten op tafel krijgen. Het eten was verrukkelijk.

Tijd om terug te gaan naar Sanur.
De taxi-chauffeur weet wel waar Sanur ligt, maar ons hotel kent hij niet. De lokale TomTom biedt uitkomst. Als wij een kwartiertje onderweg zijn, wordt de chauffeur gebeld en is hij zijn TomTom info kwijt. In mij ooghoeken zie ik dat hij steeds onzekerder wordt en ook nog eens uitgebreid zit te geeuwen. "Beetje moe?" vraag ik. Hij knikkebolt bevestigend.
Hij gaat steeds langszamer rijden en zwalkt een beetje over de rijbaan. Gelukkig remt hij wel steeds op tijd.
Ik heb Google Maps op mijn telefoon aangezet en de chauffer "kijkt" mee. Gelukkig hoeft hij kilometers lang alleen maar de weg te volgen. "Bij McDonalds rechtsaf" instrueer ik hem steeds ongeruster. De man vecht tegen de slaap. Uiteindelijk werkt zijn TomTom weer en houdt de blikken dame hem met rij-instructies wakker.
Eenmaal bij het hotel rijdt hij pardoes zowat de receptie binnen. Eindelijk, hij staat stil op de goede plek en wij kunnen er heelhuids uit.
Sluitstuk is dat hij het bedrag op de taximeter niet goed kan lezen. Het bedrag van 102.550 RPS leest hij als 1.025.500 RPS. Ik probeer hem duidelijk te maken dat hij niet goed leest, maar al starend naar de cijfertjes blijft het voor hem een cijferbrij. Uiteindelijk valt de roepie en schatert hij het uit. "Ga naar huis en ga slapen" roep ik hem na.

Wij nemen een ijsje en een cappucino op de voor ons goede afloop.

Gegeten bij : Yulia in Kuta
Het weer van vandaag: 30 grC - beetje wind - geen druppel regen

Kuta is natuurlijk totaal veranderd sinds we daar met jullie waren in '78. Dit jaar 40 jaar geleden, ongelooflijk! Maar niet te veel in de spiegel kijken 😁 We willen ook nog wel eens een kijkje nemen op het mooie Bali. Bij thuiskomst kunnen jullie meteen de schaatsen uit het vet halen! Prachtig zonnig winterweer hier! Groetjes en tot snel!

Corrie 2018-02-23 11:33:56

Jullie beleven steeds weer wat anders,Berend die onwel word,dag daarna naar Kuta mooie stranden en dan terug met een taxi die een gevaar voor je leven is maar het is goed gegaan gelukkig ria

ria nootenboom 2018-02-23 15:51:55

Voor die bedragen is een taxi best te doen, de RET is duurder toch? Alleen die grote aantallen roepies lijkt me even wennen. Hoewel, de taxi chauffeur heeft er ook nog moeite mee. Morgen weer even kijken hoe het met de rum uit deze winkel afloopt. Is Berend weer in goede gezondheid?