Vertier

Indonesië, Denpasar

Wij hebben nog twee weken te gaan in dit paradijs. Als niet-waterrat heb ik mij voorgenomen om, indien de omstandigheden dat toelaten, nog zoveel mogelijk in zee te gaan zwemmen. Dat is nog niet gebeurd, omdat er altijd wel een reden was om dat niet te doen.
Morgen zijn er veel locale mensen en dan weerhoud iets mij ervan om het water in te gaan. Andere redenen kunnen zijn: teveel afval in het water, te laag water, te koud water, te warm water, te troebel water etcetc.

Vanochtend kijken wij onze ogen uit. Om 08.00u is er al vrijwel niets meer te zien van het festival, vrijwel alles is al opgeruimd. Dat heeft men gisteravond laat en vannacht gedaan.
Wij dachten de hele dag nog lekker tussen de zooi te zitten en heerlijk te kunnen klagen. Niet dus.
Volgens ingewijden is het vandaag Grote Schoonmaakdag op Bali, waarbij locale mensen en toeristen de handen ineen slaan om zoveel mogelijk rommel te ruimen. De vroege vogels onder ons hebben dat vanmorgen ook op ons strand zien gebeuren. Het strand is nu spic en span.

Er ligt een aantal "jukungs" (zeilbootjes) geparkeerd is ons gezichtsveld. OBI heeft een zeiltocht georganiseerd. Wij kunnen als niet-OBI-er alleen maar van het uitzicht genieten.
Deze bootjes zijn eigenlijk vissersbootjes.
Vissers 'parkeren' hun kleurrijke houten zeilboten op de stranden. Jukungs zijn in typische vissersplaatsen zo talrijk, dat de meeste stranden overdag van het begin tot het einde vol liggen met deze boten. Hier in Sanur zie je ze niet zo gek veel.
Vissers varen dagelijks in de vroege ochtend uit, rond zonsopgang. In de late namiddag willen ze ook nog wel op o.a. makreel vissen.
Sommige vissers hebben het geluk om met hun jukung extra geld te verdienen door toeristen mee te nemen op een boottochtje of duikers naar een mooie duiklocatie voor koraal of een scheepswrak te brengen.

Wanneer een visser besluit om een nieuwe jukung te bouwen, moet hij eerst zorgvuldig de goede boom kiezen met het juiste hout. De Balinezen gebruiken bij voorkeur het hout van de inheemse Belalu of Camplung boom. Deze is licht, sterk en ideaal voor het bouwen van een boot. Zo'n boom kan alleen worden gekapt op een gunstig tijdstip, dat in overeenstemming is met de oude Balinese kalender.
Er wordt een speciale dag gezocht, wanneer men met de bouw kan beginnen. Alle leden van de lokale vissersgemeenschap bieden hun timmervaardigheden aan om mee te bouwen aan de nieuwe jukung. Deze sociale interactie is een essentieel element van de Balinese Hindoe-cultuur.

Na de lunch is het zover. De speciale badschoenen worden onopvallend uit de verpakking gehaald en om de badgasten om ons heen niet te laten schrikken, trekken wij ze stilletjes aan. Wij komen in beweging en wandelen, een enkeling in verbijstering achterlatend, naar de waterlijn. Voor het eerst tijdens deze overwintering voelen wij het zeewater om ons heen. Nu zorgen dat je geen hap water binnen krijgt, want daar heb ik niet zo prettige herinneringen aan. Het water is lauw. Pas wanneer het een tijdje flink geregend heeft, zal het frisser zijn. Laat het maar droog blijven.

De wasserij heeft weer zijn best gedaan en wij kunnen weer 3 kg wasgoed in de kast leggen. Toch wel héél erg gemakkelijk voor zo weinig geld.

Het was weer een fijne dag.

Het weer: stralend met een heerlijke zeebries, droog, 30 grC
Gegeten bij: Tootsie

Wij hebben hier in IJsland een keer laten wassen, zo in de plastic zak gepropt terug gekomen, kostte dertig euro, dus gewoon zelf wassen

Ellen en Jan 2019-02-17 14:42:57

Toch wel een kleurrijk gezicht die vissersbootjes op het strand. Het is natuurlijk wel een gemiste kans om niet mee te varen, en zo je eigen vismaaltijd te verschalken. Maarja voor de eerste keer sinds jullie overwintering in een tropisch land in zee zwemmen, is natuurlijk wel voorpaginanieuws. Wat je zegt de toeschouwers zijn zicht misschien toch wel rot geschrokken, die zullen naar alle waarschijnlijkheid aan een zelfmoordpoging hebben gedacht. Maar goed, het is gelukkig toch nog goed gekomen zo te zien aan het verorberen van een dranķ/ijs sorbet. Groetjes

Jaap en Gerda 2019-02-17 14:48:10

Leuk gezicht, die vissersboten en wat een prachtig verhaal. Dat Hindoeïsme is zo gek nog niet. En zwemmen in een lauwe vieze zee als je andere dingen ook leuk vind, gewoon niet doen hè! Liefs, Truus

Truus Bechtum 2019-02-18 10:54:28

Slimme zeilbootjes, maar is ook genoeg wind of wordt er ook gepeddeld? Jullie hebben het al met al toch behoorlijk druk hoor, alles in de gaten houden, wasserij zorgen dat er voldoende versnaperingen zijn. Lekker bezig.