Beach Market

Indonesië, Sanur

Er is een aantal manieren om vroeg wakker te worden, ik noem enkele voorbeelden:
  • een wekker met van die grote bellen loopt af -er wordt zachtjes in je oorlelletje gebeten -je kussen wordt onder je hoofd vandaan getrokken omdat je snurkt -zingende vogeltjes, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Helaas moet ik mij vanmorgen om 06.15u al kwaad maken omdat ik wakker wordt van muziek, nota bene uit het restaurant van ons hotel.
Ik steek het grasveld over en vraag de mannen/broeders die al aan het werk zijn, "vriendelijk" om rekening te houden met mensen die niet de zonsopgang willen meemaken.
Gepaard gaand met een aantal buigingen, worden excuses aangeboden, de muziek gaat uit, en deze koloniaal kan weer naar bed.

De zon blijkt vandaag helemaal niet opgekomen, athans niet zichtbaar. Verder komt hier langszaam de boel weer op gang. Het is weekend, dus zit het strand al vroeg vol met Balinese gezinnen. Rond koffietijd gaan zij meestal weer van het strand af, net als wij.

Het wordt tijd om eens te gaan kijken bij de Beach Market no. 1.
Meer dan ooit worden wij lastig gevallen door dames die er belang bij hebben dat jij met hen mee gaat naar "my shop" om kleding te kopen. Je kunt hier niet ongestoord over de boulevard lopen of je wordt door een aantal van hen belaagd. De één heeft shop no. 4, de ander 13 enz.
Zij zijn er op getrained om eerst de toeristen met de nog bleke lichamen er uit te pikken.
Deze mensen worden nog bleker zodra zij omringd worden door vrouwen die met hen meelopen en onderwijl een spervuur van vragen op hen loslaat, "what is your name, where are you from, where do you stay, how long do you stay".
De dames werken voor een eigenaar van de kledingwinkeltjes, niet meer dan een, van een rolluik voorzien hok, volgehangen met meestal kleding, kleding van niet al te hoge kwaliteit. Na één wasbeurt kan het zijn dat de linkerzijde van een t-shirt maat 39 en de rechterzijde maat 46 heeft gekregen.
Links van het hotel ligt de zgn. Kalverstraat, maar ik ga nu naar de rechterkant, Beach Market 1.
De crisis van de afgelopen jaren heeft hier duidelijk zijn sporen achtergelaten. In de nauwe en donkere straatjes is het vies en zijn veel shops gesloten. Je merkt dus ook hier weer dat er achter de façade van de strandboulevard heel veel armoede wordt geleden. Er is hier geen sociaal vangnet buiten dat van de eigen familie.
Opvallend blijft de vriendelijkheid en vrolijkheid van de mensen die je hier tegenkomt.
Daar kunnen al die Corona-huilers in Nederland een voorbeeld aan nemen.

Wij sluiten de dag af met een hapje bij één van de nieuwe warungs op het strand. Die mensen kunnen wel wat roepia's gebruiken. Simpel en prima gegeten.

Het weer.
Vandaag: max. temperatuur: 28°C / bewolkt/ 232 druppels regen per m2/strandweer zozo met een behoorlijke bries.

Wát kun je toch ongelooflijk mooi vertellen! Leef helemaam.met jullie mee! Ik ben in Polen om te filmen en het sneeuwt hier als de pest en. morgen worden absurde minimum temperatuur verwacht Conclusie:: stikjaloers !!!

Ellen en Jan 2023-02-04 15:56:25

Ben er weer even lekker voor gaan zitten om de avonturen van de laatste dagen te lezen. Met een grote glimlach!

Willeke 2023-02-04 16:30:06

Pracht verhaal weer Leo. Maat houden, belangrijk!

Bert 2023-02-04 18:52:50

Leo, je komt echt steeds meer op dreef, je overtreft jezelf! Ga vooral zo door. Veel plezier.

Nel en Arij 2023-02-04 22:56:11

We kijken elke dag uit naar jullie verhalen en foto’s.

Jan en Atie 2023-02-05 11:29:28

Bea, gefeliciteerd met je verjaardag! 💐🥂🎂