Dag 11-Dengue

Indonesië, Sanur

Het heeft vannacht behoorlijk geregend, met als gevolg dat de vochtigheidsgraad gestegen is tot 84%. De gang naar het ontbijt levert behoorlijk wat ochtendzweet op. Rustig bewegen vandaag.

Een van de hotelgasten komt met het verhaal dar er recent twee gasten besmet zijn geraakt met het Dengue (knokkelkoorts) virus. Toch goed dat er ook hier het nodige aan het bestrijden van muggen wordt gedaan, oa middels het zogenaamde "foggen".
Waar ik nog niet eerder van gehoord heb, is het bestrijden van muggen met muggen die zijn geïnfecteerd met de Wolbachia-bacterie.
Muggen met deze bacteriën in hun lichaam, hebben een sterk verminderd vermogen om virussen op mensen over te dragen waardoor de kans op uitbraken van dengue, zika, chikungunya en gele koorts drastisch afneemt.
Dat is gebleken uit een grootschalig onderzoek in Yogyakarta op Java.
In het proefgebied nam het aantal dengue gevallen met 77% af.
Het Indonesische ministerie van Volksgezondheid laat het nog niet toe omdat niet iedereen op Bali overtuigd is van een goed resultaat. Sommigen vragen zich af of deze muggen wellicht juist andere, nieuwe ziekten kan veroorzaken.
Overigens is er sinds kort een vaccin verkrijgbaar, ook in Nederland. Of je dan wel even ca. € 150 p.p. wil aftikken.
Wordt vervolgd.

Na de lunch pak ik de fiets om een een kijkje te nemen bij het bouwterrein van het nieuwe ziekenhuis. Vorig jaar was er niet veel te zien vanwege een metershoge schutting, nu is een groot deel van de schutting verdwenen.
Ik ben onder de indruk van wat ik zie, en dan is nog lang niet alles zichtbaar vanaf het fietspad. Het complex wordt in oktober van dit jaar door de aftredende president van Indonesië Joko Widodo geopend.

Mijn oog valt op één van de vele offertjes die dagelijks op het strand worden gedeponeerd. Het lijkt er op dat daar een 1000 jarig ei bij ligt. Ik heb warme herinneringen (brrrrr) aan het eten van zo'n ei, in de zomer van 1978 in het vliegtuig richting Indonesië.

Over eten gesproken, het is tijd om te gaan bedenken wat en waar wij vanavond gaan eten.
Wij eten regelmatig, maar natuurlijk niet iedere avond een indonesische hap, dat zou erg snel gaan vervelen. Je kunt hier redelijke tot goede westerse maaltijden krijgen. Vanavond spaghetti bolognese en gordon blue.

Nog een tijdje uitbuiken op bed, BVN-tv aan, lekker rustig. Ineens begint mijn bed te schudden. Wordt ik besprongen? Nee, toch niet. Moeder Aarde heeft last van stuiptrekkingen. Gelukkig erg kortstondig, nergens schade, wij gaan rustig slapen.
Het weer: 31 grC, drukkend warm, bewolkt, kracht aardbeving 4,2 op 120 km diepte.
Gegeten bij Luhtu's

Dat ei vergeet ik nooit Leo! Zo fijn dat jij mij eerst liet proeven 😝

Corrie 2024-01-27 09:33:37

Graag gedaan Corrie 😂

Leo 2024-01-27 11:07:14

Ondertussen al weer aan die andere gele koorts zeker Leo? Proost, laat 'm smaken!

Bert 2024-01-27 17:22:53

Prachtige nieuwbouw, daar vallen de oude bouwsels volledig bij in het niet, dat gaat geld kosten!😠😠