Milieu

Indonesië, Bali

Je ziet het steeds meer , het fenomeen mondkapje.
Ik vind het een vreemd gezicht wanneer mensen buiten een behandel- of operatiekamer met zo'n lap voor hun gezicht lopen. Soms hebben ze hier dan ook nog een grote zonnebril op, capuchon of helm. De mensen zijn onherkenbaar en daar hou ik niet van.
Bij warenhuis Hardy's zie ik iemand op de afdeling parfumerie met een mondkapje. Dit lijkt mij wel nuttig want de lucht die op zulke afdelingen hangt, is vaak niet te harden, voor mij althans niet.
Nu moet ik wel zeggen dat gezien het enorme aantal scooters en motoren dat hier rondraced, het fijnstofgehalte in de lucht wel enorm hoog moet zijn.
Het aantal oude auto's valt hier wel mee. Het is allemaal vrij nieuw en ze worden steeds groter. Maar bijvoorbeeld een oude VW Golf GTI van 19 jaar oud zal je hier niet tegenkomen.
Vrachtwagens zijn vaak gammele roestbakken die, als er gas gegeven wordt, gelijk voor alarmfase 5 zorgt.
Ik weet niet hoe het er hier over 5 jaar uitziet. Het wordt maar drukker en drukker dus er zal toch iets aan al dat verkeer en bijkomende vervuiling gedaan moeten worden.

Regelmatig raken wij ook zowat bedwelmd door rook. Dit is afkomstig van tuinafval wat overal legaal in de brand gestoken kan worden. Door het vocht blijft het urenlang roken, het interesseert niemand blijkbaar wat, dat mensen zowat bedwelmd raken. Er zijn van die momenten dat je dit gedrag vervloekt.

In het verleden heb ik het meer gehad over het probleem met afval en met name de afvalverwerking. Er zijn wel afvalophaaldiensten maar die flikkeren hun lading net buiten de bebouwde kom op een open plek of gewoon in een rivier. Soms zie je enorme ophopingen van oa plastics en zolang de mensen er niet direct last van hebben, laten ze het liggen.
Noodweer zorgt er voor dat riviervuil de zee in spoelt en vervolgens op de stranden terecht komt. Daar wil men dan nog wel wat aan doen of het zijn vrijwillegers die de handen uit de mouwen steken.
Het grootste probleem schijnt het ontbreken van afvalverwerkingsinstallaties te zijn. Nu die koning van Saoedi Arabië hier is, kan hij misschien een financieel steuntje in de rug geven. Zal niet gebeuren, vrees ik.

Desalniettemin is het nog steeds fijn vertoeven op dit zgn. Goden-Eiland en is de natuur heel fraai en de stranden normaliter schoon. Maar er zal toch wat moeten gebeuren willen de leefomstandigheden op dit eiland in de toekomst minstens acceptabel blijven.
Vandaag was het overigens voor ons gevoel de warmste dag tot nu toe. Bovendien is de wind gedraaid zodat er geen sprake meer is van een zeewind. Héél weinig, maar dan ook heééééél weinig bewegen, is het motto.

Hier in de Dolomieten is de wereld wit met verse sneeuw en de lucht blauw. We zien hetzelfde zonnetje als jullie maar dan met een graadje of 30 minder 🌞⛄⛷

Corrie 2017-03-07 07:10:51

Tegen parfumlucht zal het kapje niet helpen, waarschijnlijk is het bedoeld om zich tegen hoestende en vochtig sprekende klanten en collega's te beschermen. Milieu aantasting wordt een steeds groter probleem, in Brabant zijn laatst ook weer honderden meters plastic zakken met drugsafval gevonden, maar hier wordt het dan gelukkig direct opgeruimd. Maar de stranden op Bali zien er in ieder geval prachtig uit en jullie hebben heeeel mooi weer, weinig zeewind, dus de remedie is inderdaad heeel weinig bewegen en voldoende vocht tot je nemen. Ga zo door en groeten!