Handel

Indonesië, Bali

De mensen op Bali zijn sterk in het zien van handel in allerlei activiteiten. Niet dat het altijd veel zal opleveren maar blijkbaar verdienen ze daarmee hun dagelijkse portie rijst.
Er zijn mensen die kopieeren de Telegraaf en die wordt dan in zwart/wit op A3 formaat verhandeld.
In de buurt van onze strandbedden staat een man al een tijdje in het water. Ik moet door het water waden om bij hem te komen, tot het kruis toe nat, een ware kruistocht.
Hij blijkt tropische visjes te vangen, de visjes die wij normaliter bij de dierenwinkel zouden kopen, mochten wij een zeeaquarium hebben. Hij snorkelt en met behulp van een net vangt hij ze.
Vervolgens dropt hij ze in een plastic zakje met wat zeewater, knoop er in en klaar.
Ze zijn zo op de lokale markt te koop, en de visser vertelt dat hij de mooi gekleurde maanvis kan verkopen voor 25000 roepi, oftewel ca € 1,75.
Daar koop je in Nederland misschien een guppie voor. Voor de niet-viskenners, dat is visje voor aquarium-starters, één die zich voortplant als een (water-)konijn.

De mannen van de strandbedden houden kantoor vlak achter ons. Het is een imperium want zij handelen ook in allerlei excursies, snorkel spullen, bootjes, wasserij service etc.
Het is wel leuk om Nederlanders aan te horen die informatie komen inwinnen en/of willen handelen.
Zij denken blijkbaar dat uit de koloniale tijd zoveel van de Nederlandse taal is blijven hangen dat zij met deze jongens kunnen communiceren in het Nederlands.
Het doet mij denken aan een conference van Henk Elsink (ik kan mij vergissen) over het taalgebruik van Nederlanders op vakantie en omdat hij toch in het nieuws is, lijkt mij dit wel aardig, "je suis Jansen de Hollande, avez vous un chambre pour deux". Zo hoorde ik hier o.a. "ik kom uit Krabbedijke, en kom alleen maar kijke".

De rus-achtige mensen, veelal herkenbaar aan bonkig en nors uiterlijk, geen lachebekkie, dikke lippen en contact-arm, die een paar dagen de strandbedjes naast ons hebben bezet, zijn nu verdrongen door twee Japanse dames. Zijn het dan toch normale mensen? Immers, zij roken, drinken bier en eten Pringles!
Dit moet een schijnbeweging zijn om mijn denkbeelden over Japanners te beïnvloeden. Gaat ze vooralsnog niet lukken.

De enige consternatie die er dan nog is, wordt veroorzaakt door een stuk wrakhout dat is aangespoeld en in de weg ligt. Met gezamenlijke krachten wordt het vlot getrokken en elders op het strand weer aan land geduwd. Resultaat "nul" want even later drijft het weer voorbij en een badgast maakt er maar gelijk gebruik van.

Gèèn ontwikkelingen rond de Deense meidengroep. Stiekem een fotootje gemaakt wat misschien al een beetje duidelijk maakt dat er nog heel wat bruine boterhammen met pindakaas gegeten moeten worden. Er moeten nog wel wat betere foto's komen, een taak voor de komende dagen.

Vanavond de laatste keer gezamelijk gegeten met Els en Herman, zij vertrekken zaterdag richting Nederland. Gezamenlijke tours gemaakt, regelmatig samen gegeten en bijgepraat, het was erg gezellig.

En de visjes in de zee vragen zich af waar NEMO nu weer gebleven is......... 🙄

Corrie 2017-03-02 08:20:13

Schiedam, 10 graden, veel wind en af en toe regen. Prachtige en leuke foto,s. Mooi weer heerlijk aan het strand. Nu even ervaren of je liever japanse als russische strandstoel buren hebt, de beheersing van de engelse taal is hierin waarschij lijk erg belangrijk. Een maanvis voor 1,75 lijkt me niet duur. We zijn benieuwd naar jullie volgende avonturen. Groeten.

Nel en Arij 2017-03-02 10:40:52

Probeer voor de 3 de maal een reactie te plaatsen! Weet niet wat ik fout doe? Bea en Leo, bedankt voor de gezellige uurtjes met eten, tourtjes en de reisverslagen op pindat, heel leuk om te lezen , veel ervan mee beleefd! We wensen Jullie nog fijne dagen op dit prachtige eiland! We vertrekken zaterdag ochtend al om 10 uur(omdat het de koning van Saoudi Arabië behaagt ,om op onze vertrektijd op Bali te landen ,met zijn 1500 koppige gevolg!)inplaats van 17 uur. Geen plaats om andere vliegtuigen aan de grond te hebben! Op Singapore moeten we tot 24 uur wachten voor we naar Amsterdam vliegen. Vervelend maar het is niet anders. Zien en mailen elkaar in Nederland!