Dag 10-do

Indonesië, Sanur

Vandaag maken wij de eerste auto tour met Ateng, een gids/chauffeur alleen voor onszelf. Wij hebben voor ons verblijf 4 dagen vastgelegd voor sightseeing op Bali, allemaal met Ateng. Hij spreekt vloeiend Nederlands en dat maakt het voor ons makkelijker.

De start is echter moeizaam want hij zit in een ander hotel op ons te wachten. Met een uur vertraging vertrekken wij naar Tanah Lot, en het is druk op de weg zodat wij niet erg opschieten. Dit heeft ook weer zijn voordelen want wij kunnen nu rustig de omgeving in ons opnemen en wij worden bijgepraat over gebruiken en eigenaardigheden op Bali.
Tanah Lot is een van de mooiste tempels op Bali en het is voor de toerist vooral de ligging in zee die het hem doet. Wij zijn hier bewust in de ochtend omdat deze bezienswaardigheid in de loop van de middag overspoeld wordt met toeristen die allemaal zonsondergang willen zien. Het is dan net zo druk als op een Hollandse braderie, volgens Ateng.
In Tabanan bezoeken wij een lokale markt, veel fruit en specerijen, heel kleur- en geurrijk, de geuren blijven wel een tijdje in je neus hangen. Arme mensen kunnen hier zelfs hun kleding laten maken; zelf stof kopen en de man op de foto maakt het gewenste kledingstuk voor heeeeel weinig geld.
Teruggekomen bij de auto zien wij dat wij een lekke band hebben. Het verwisselen van een band in 32 grC is voor Ateng geen leuk karweitje, kan gebeuren. Wij kijken toe.
Wij frommelen ons weer tussen de vele auto's en scooters en bezoeken een vlindertuin, bekijken grote en kleine vlinders, en allerlei vreselijke torren. Leuk om te zien maar toch maar snel door naar Jatiluwih. Hier bekijken wij in alle rust de prachtige rijstvelden, de sawa's. Dit is een beschermd gebied, Unesco werelderfgoed. In dit gebied zouden 10.000 rijstvelden moeten zijn; ik heb ze niet nageteld.
De lunch hebben wij op ca. 1000 mtr hoogte genuttigd met mooi uitzicht over de sawa's, lekker koel maar wel heel veel wind.

We gaan over binnenweggetjes richting Sanur en dan zie je voorbeelden van het dagelijkse leven aan je voorbij komen. Een bergstroompje dient als wasplaats voor varkensdarmen, eenmaal schoon gaan ze naar de worstmakerij. Of je nog worst lust?!
De voorbereiding voor een ceremonie die iets te maken heeft met de vieringen mbt het oude en het nieuwe jaar. Versierde fruitmanden moeten naar de tempel gedragen worden om daar te worden gezegend. Alles gaat dan weer terug naar huis en kan worden genuttigd.

Tussen al het geluier door is zo'n culturele dag een mooie onderbreking.

Een aantal van de foto's kwam me bekend voor. Ik herinner me opeens dat Rick een aantal jaren geleden ook op Bali is geweest, vandaar. Wat een prachtige fruitmanden zeg, je zal zo'n ding op je ziekbed krijgen... Geniet verder maar lekker hoor, hier stormt het.... Groetjes, Truus

Truus Bechtum 2016-01-29 10:57:24

29 januari. Regenachtig, harde ZW wind, 10gr.C. Jullie missen hier nog steeds niks. Wat een prachtig land! Zulke fruitmanden zie je bij niet zo vaak. Heel mooi om zo'n dag op stap te gaan en alle bezienswaardigheden te bezoeken. Neem het er maar van. Selemat bersenang-senang.

Nel en Arij 2016-01-29 16:26:44

Jullie hebben het weer aardig voor elkaar, toch nog een auto met chaffeur. En hij laat jullie de mooiste plekken van balie zien. Wat wil je nog meer!! Ziet er allemaal prachtig uit. Gr Jaap en Gerda