Ceremonie

Indonesië, Bali

Wij zijn van plan om vandaag onze huurfietsen in te leveren. Zo langzamerhand bekruipt toch het gevoel dat het einde van het tropisch overwinteren is genaderd.
Wij proberen deze gedachte te verbannen, maar dat wordt steeds moeilijker.
Enfin, die fietsen blijven nog even in ons hok staan want Made, alias Het Watermannetje, is niet thuis.
Hij heeft het veel te druk met de voorbereidingen van de grote ceremonie van de Heilige Tempel. Dat is de voornaamste tempel van deze wijk (Banjar) en men pakt groots uit.

Gedurende de dag ontfutselen wij de bank nog een miljoen roepies. Wij fietsen gelijk door naar Tina's Mode Shop, alwaar een deel van dat geld weer uitgegeven wordt. Ik reserveer gelijk een tafeltje bij Mona Lisa voor zondagavond. Dit restaurant zit meestal aardig vol, dus reserveren is noodzaak.

Vandaag zouden er schoonmaakwerkzaamheden op het strand zijn, maar ik heb niemand gezien. Alleen de mensen van ons hotel houden hun terrein netjes, iets wat zij standaard, iedere dag maar weer, vol overgave doen.

In de loop van de middag laat de natuur nog even weten dat het nog steeds regentijd is. Een giga hoosbui trekt over en zet de hele boel blank. Gelukkig liggen de kamers hoog genoeg om riviervorming in de kamers te voorkomen. Het frist de boel weer eens lekker op.
Na een uurtje is het droog, de rust keert terug. De vogeltjes pakken hun gezangenboekje weer op, en je voelt de temperatuur stijgen.
Het water stond zojuist 20 cm hoog voor ons terrasje maar het zakt nu bijzonder snel weg.
Wij kunnen zodadelijk normaal op pad.

Wij lopen naar ons eetadres en komen dan langs de tempel. De ceremonie zou om 18.00u beginnen maar dat blijkt een uur later te zijn. Veel in het wit geklede mensen lopen bij de tempel rond. Dit festijn gaat blijkbaar tot middernacht duren. Gelukkig zitten wij op gepaste afstand en zullen wij alles in de verte gaan horen. Vorig jaar hadden wij de tempel met al zijn festiviteiten zowat voor de deur. Daar werd je wel eens gek van. Overigens boeien de ceremonies ons steeds minder, dus wij gaan er niet speciaal op af.

Nog even een leren heuptasje ter reparatie afgegeven bij de lokale lerentasjesmaker.
Koffie en ijs sluiten de dag af.

Gegeten bij : Randy's
Het weer van vandaag: 30 grC - aardige zeewind - droog - tropische bui om 16.00u

Ja wat gaat de tijd snel als je het leuk hebt! Hier wat minder snel jan al15 dagen gebesseerd morgen maandag met transavia naar huis Caravan wordt thuisgebracht Is weer eens anders julie ook goede thuisreis en nog even genieten!