Buren / ramp

Indonesië, Bali

Wij zitten nog aan het ontbijt en daar verschijnen onze bovenburen (José en Gerard) ten tonele.
Of wij het 's nachts voortaan een beetje rustiger aan willen doen.
Grapje hoor, het heeft vannacht vreselijk geonweerd, vergezeld door heel veel nattigheid.
"Kopje koffie?" is de vraag, nou, waarom niet. Het is een mooie gelegenheid om verder kennis te maken met deze overwinteraars. Zij zitten hier ook 2 maanden en dat doen zij al jaren.
Wij houden ons tijdens de gesprekken maar een beetje op de vlakte, want duidelijk is dat er in de afgelopen jaren hier wel het één en ander tussen diverse mensen is voorgevallen. Het is desondanks best gezellig, je hoort weer eens wat, zonder dat het ontaardt in diepgaand roddelen.
Na de koffie een borrel, maar dat houden wij beperkt want de dag is nog lang.

De eerste immodium pilletjes moeten naar binnen. Dit valt reuze mee, want vorig jaar was het vrijwel gelijk prijs. Rustig aan doen, maar dat deden wij toch al.
Bea gaat nu alleen shoppen dus komt zowel met de broodnodige kruidenierswaren als met een flodderbroek terug. Onvermijdelijk.

De eerste informatie en foto's van de rampen in het noorden van Bali druppelen binnen.
Bij aardverschuivingen zijn twaalf mensen om het leven gekomen. Vier mensen raakten gewond en veel huizen en wegen zijn verwoest.
De aardverschuivingen troffen drie dorpen in het bergachtige noorden van Bali.
Het natuurgeweld is veroorzaakt door aanhoudende zware regenval. De aarde is daar nu helemaal doorweekt en vindt nauwelijks nog houvast, met alle gevolgen van dien.
Voor de komende dagen wordt er in het getroffen gebied nog meer regen verwacht. De autoriteiten waarschuwen voor nieuwe aardverschuivingen.
Wij zijn gelukkig recentelijk al in de omgeving van die dorpen geweest en dan probeer je je voor te stellen hoe de situatie daar nu is. In ieder geval is er nu wederom doorgeschakeld van arm tot nog veel armer.
In contrast met het bovenstaande is het overdag in Sanur de laatste dagen droog en heerlijk vakantie weer, 's nachts breekt echter vaak "de hel" los.
De foto's van de ramp, afkomstig van Facebook, zijn niet van goede kwaliteit maar geven toch een beeld van de verwoesting.

Wat een toestand in het noorden, afschuwelijk voor de bewoners daar! Aan zulke beelden denk je nooit als je het over Bali hebt.

Corrie 2017-02-12 12:19:58

Behoorlijk heftig zeg, gelukkig is het niet zo in de buurt. Heeft toch wel zo z'n voordelen dat oversteek momentje. Het is overdag gelukkig lekker weer begrijp ik, houwe zo.

Jaap en Gerda 2017-02-12 14:55:47

Schiedam 4 gr.C. licht bewolkt, beetje zon, gaat vannacht weer vriezen. Zojuist werd de Manila een containerschip de haven in gesleept, mooi gezicht zo in de zon. Gelukkig dat jullie in het zuiden van Bali zitten want dit wil je mee maken. Als je het als bevolking al niet breed hebt dan is dit weer een klap die je niet te boven komt. Houden jullie het maar droog daar.