dag 11- aankomst en verblijf in San Juan

Puerto Rico, San Juan

"Land in zicht!" , niet geroepen vanuit het kraaienest, maar het is reisleider Rick die zich meldt door de luidspreker. En ja hoor, een blik naar buiten bevestigd zijn waarneming, wij zien na twee zeedagen weer land opdoemen.
De buitentemperatuur is aangenaam maar er is wat bewolking en er staat nog een behoorlijke wind, waardoor het niet echt aangenaam toeven is op het achterdek.
Tegen 12.00u schuift het schip tergent langzaam tegen de steiger en kan de procedure voor het ontschepen beginnen. Puerto Rico cq San Juan ligt voor onze voeten.
Puerto Rico is grondgebied van de Verenigde Staten en het is 124 km2 groot. San Juan is de hoofdstad en telde in 2000 ongeveer 434.000 inwoners terwijl rond de stad 1,6 miljoen mensen wonen.
San Juan is een havenstad van waaruit suiker, tabak, koffie en fruit wordt geexporteerd naar vooral de VS.
Verder zijn belangrijk voor de economie: toerisme, brouwerijen, rum en kleding.
In het verleden hebben Engelsen en Nederlanders geprobeerd de toenmalige Spaanse kolonie te veroveren maar zonder veel resultaat.
Tijdens de Spaans-Amerikaanse oorlog in 1898 werd het uiteindelijk veroverd door de Verenigde Staten.
Resultaat van dit oorlogsgeweld is oa dat er heel mooie verdedigingswerken zijn gebouwd die nu onder de paraplu van San Juan tot het werelderfgoed van de Unesco behoren.
Wij bezoeken de forten Castillo San Cristobal en Castillo San Felipe del Moro (El Moro). Om dit te kunnen doen heb je, of bergkuiten of een gratis toeristentreintje nodig. Misschien verbazingwekkend maar wij kiezen voor de laatste optie. De halte ligt pal voor de deur van de cruise terminal dus veel lopen is er dan nog niet bij. Dat moet wel in de forten en dat in combinatie met het nodige klimwerk, lekker vermoeiend. Mooie uitzichten zijn de beloning.
Op een bepaald punt kijken wij neer op de 3 cruise schepen in de haven en dan valt op dat de Ryndam (zie foto-midden) een klein schip is.
Na enkele uren, sjokken wij weer langszaam door nauwe straatjes met veel kleine winkeltjes, richting haven. Wij zijn inmiddels wel zo vermoeid dat een boottochtje naar het Bacardi museum er niet meer inzit, bovendien zien wat de nodige, donkere wolken verschijnen. Dat bewaren wij dan maar voor een volgende cruise, mocht die er ooit gaan komen.
Langzamerhand komen alle uitgewaaierde ontdekkingsreizigers weer terug op het schip, en begint het ook te hozen, regen komt met bakken uit de hemel.
Het deert ons niet, zittend aan het binnen-zwembad met enkele versnaperingen bij de hand, schuivende panelen zorgen voor een dicht dak.
Na het diner lopen wij nieuwsgierig naar de ruimte waar een Caribbean festival wordt gehouden. Wij vermoedden het al vooraf, het is een lopend buffet met muzikale omlijsting. Wij gaan zo voorzichtig mogelijk om met buffetten, en zeker wanneer het in een wat schemerige, warme ruimte staat. Het zal allemaal wel goed zijn maar het zou toch zonde zijn wanneer wij alle doosjes immodium zouden moeten gaan gebruiken. Wij kijken wat rond en gaan een uurtje terug naar de hut.
Er staat ons om 23.00u nog een Indonesische show te wachten, uit te voeren door het Indonesische personeel, en die show willen wij gewoon niet missen.
Het is wat amateuristisch allemaal,maar dat maakt het ook wel weer leuk. Een mooie afsluiting van de dag.