Code oranje

Indonesië, Sanur

Om nu weer te beginnen te verhalen dat het vannacht bijna onophoudelijk heeft geregend, lijkt mij vervelend worden. Er staat vandaag niets bijzonders op het programma, dus het zal nu geen lang verhaal gaan worden.
Na de koffie flaneren wij over de boulevard en komen een verkoopstalletje tegen met petjes, tasjes, shirtjes etc. én horloges.
Bea is jaloers geworden toen ik hier een paar horloges had gekocht. De eigenaar stond ons al met een brede, tandeloze grijns aan te staren. Helaas herkende hij mij, dus dacht waarschijnlijk al "ik verdien vandaag weer een boterham", en ja, hij heeft gelijk, alhoewel hij die boterham wel zal inruilen voor wat anders.
Eerst een horloge voor Bea, toen een paar rubberen horlogebandjes voor mij, vervolgens liet ik mij een groter heuptasje aanpraten. Wanneer je denkt dat je nu klaar bent, komt hij weer met broekriemen aanlopen. Ze zien er goed uit én kosten maar een paar euro, maar hier zet ik voorlopig een streep.
Even een terrasje op en wij krijgen onverwacht gezelschap van Chris en Connie, die wij al enkele jaren van Bali kennen.
Wij praten de ochtend vol, de laatste nieuwtjes, roddeltjes en ervaringen worden uitgewisseld waarna onze wegen zich weer scheiden.
Effe ergens wat eten, het is weer tijd voor een hapje. Niet veel want bij deze warmte verdwijnt ook de eetlust enigszins.

Het zonnetje prikt er een beetje doorheen, dus een gelegenheid om wat extra uv-stralen op de doen.
Ik lees net dat er een weerswaarschuwing voor vandaag geldt, een soort code oranje. Wij merken er zelf niet veel van, behalve dan dat er flink hogere golven op het strand beuken en er een enkele surfer zich aan het uitleven is.
Dit is dan meer gevaarlijk voor de lokale vissers, die ik vandaag dus nauwelijks zie. Zij willen voorkomen dat ook deze vis duur betaald moet gaan worden.
Ook voor de boten die heen en weer varen tussen Sanur en Nusa Lembongan is het gevaarlijk. Wij weten uit ervaring, toen wij met Dickie en Frans het eiland bezochten, hoe zo'n boot ook in relatief rustig water tekeer kan gaan. Bovendien is er recentelijk één gezonken, gelukkig zonder slachtoffers.
Het schijnt in het binnenland van Bali weer tekeer te zijn gegaan. Wegen veranderen in riviertjes, er ontstaan modderstromenen en aardverschuivingen. Alweer veel ellende.
Ook gisteren tijdens ons "dagje uit" hebben wij er niets van meegekregen. Dat komt omdat het erg lokaal tekeer kan gaan.

Ik probeer een glimp op te vangen van de bouwput voor het nieuwe winkelcentrum. Het blijkt onmogelijk om de put te zien want alles wordt omsloten door een metershoge schutting. Ik maak een paar foto's van oa sloopwerk en laat het er verder bij. Het projekt moet eind dit jaar opgeleverd worden, dus wij zien het volgend jaar wel.

Gegeten bij warung Casetta

Het weer.
Vandaag: max. temperatuur: 29°C / half bewolkt/ vrijwel droog/ aardig wat wind.

Die zee, fantastisch!!!!

Dickie 2023-02-15 17:04:53

Toch weer een leuke dag, zo'n beetje rondscharrelen. Af en toe de middenstand ondersteunen en lekker wat eten en drinken.