Dag 13- De tuinman

Indonesië, Sanur

Zondag- dag 13- 28 jan

Zodra het wat lichter begint te worden, kruipen de tuinmannen uit hun slaapplaats. Zij moeten vandaag weer keihard aan de slag om hoteltuin en direkte omgeving te schonen van afgevallen bladeren, takken en bloemen. Er ligt nu extra veel vanwege het noodweer van gisteravond.
Deze mensen kunnen hier wel aan de gang blijven. Bomen en struiken blijven hier wel het hele jaar groen, maar dat wil niet zeggen dat het steeds dezelfde blaadjes blijven. Na iedere regenbui of storm ligt het hier bezaaid met groenafval, en het is aan de tuinmannen te danken dat het er hier altijd zo fraai bijligt.
Ik kan er niets aan doen, maar als ik het over een tuinman heb, denk ik weer aan twee gedichtjes van Toon Hermans. Hier komen ze:

De tuinman:
De tuinman Christoffel
was zat normaliter
hij lag naast zijn schoffel
en was als een gieter

De miljonair:
De miljonair staat voor het raam
de tuinman maait het gras
en toch denkt stiekum de miljonair
'ik wou dat ik de tuinman was'

Onze tuinmannen zullen ook wel willen ruilen.
Overigens zijn wij, de toeristen, in hun ogen de miljonairs.

Terwijl de tuinmannen druk in de weer zijn, nemen de miljonairs hun stellingen op het strand of op de terrassen weer in. Wat een leven toch....

Hoi miljonairs, geniet er maar gewoon van!!! ..in roepies Dickie 😎

Dickie 2024-01-29 11:05:40

Jullie hebben ook niks aan je leven

Ellen en Jan 2024-01-29 14:29:04

Leo, ik zag de aanhef "De tuinman" en wist wat erzou komen, heb er van genoten, dankjewel!