Dag 18 - verblijf in Durango

Verenigde Staten, durango

De stoomfluit schalt door het dal, de stoomtrein van de Durango & Silverton Narrow Gauge Railroad vertrekt.
Het is 09.30u en wij maken ons op voor een treinreis van een paar uren, die voert langs de Animas River, door dalen, ravijnen en bossen naar Silverton.
Wij hebben zetels in een half open wagon weten te bemachtigen, de Rio Grande klasse, een beetje duur maar dan heb je ook wat.
De wagon is voorzien van bankjes waar eigenlijk maar twee personen van normale breedte op passen, maar men gebruikt 4 bankjes voor het huisvesten van 10 personen.
Onder het motto "een brutaal mens heeft de halve wereld" bezetten wij ruimhartig één bankje, en het werkt. Drie mensen van formaat komen als laatsten en moeten op één bankje plaatsnemen, met veel moeite persen zij zich tussen de leuningen.
Het is mooi traject waar de stoomtrein zich zwoegend over voortbeweegt; het is hard werken voor het antieke beest want de reis gaat alleen maar bergop.
Harder dan 10 km per uur kan hij niet in deze omstandigheden.
Wij zitten behoorlijk dicht bij de locomotief wat als voordeel heeft dat je alle geuren en alles wat zo'n machine nog meer de natuur in spuugd, mee krijgt.
Ik heb een lichte broek aan en dat is niet slim, al snel verschijnen de eerste roetsporen.
Wij hebben geluk want wij zitten aan de kant waar het meeste te zien is, vrijwel constant hebben wij zicht op de rivier die hier en daar behoorlijk ruig is.
Mensen aan de andere zijde hebben voornamelijk zicht op een autoweg en daarna rotswanden en struikgewas, een beetje medelijden hebben wij wel, maar aan plaatsje ruilen beginnen wij niet.
Wat wij in het verleden ook al met treinreisjes hebben ervaren, overkomt ons nu ook weer. Ondanks al het natuurschoon wat langs komt, het duurt gewoon te lang, in dit geval ruim 3 1/2 uur. Gelukkig hebben wij dit voorzien en hebben wij voor de terugreis de bus geboekt.
Om 13.00u rolt de trein Silverton binnen, ons eindstation. Hier kunnen wij nog 1 1/2u rondkijken en niet te vergeten, lunchen.
Dat lunchen doen wij bij Natalia's 1912 Restaurant, een goed eetadres.
Silverton is een oud zilverstadje en is nu een toeristische trekpleister vanwege de trein en de leuke gevels van de huizen, allemaal nog in de stijl van destijds.
De bus brengt ons binnen 1 1/2u terug naar Durango, over een heel mooie weg en gaat over twee bergpassen op ruim 3000 mtr hoogte.
Om 16.30u komt er een einde aan onze trein/busdag en wij vinden het toch een aanrader wanneer je hier in de buurt bent.
In de Diamand Belle Saloon drinken wij nog een biertje op de goede afloop, en dan is het tijd om de uitbraaksels van de stoomlocomotief van ons af te spoelen.

Ik vind het toch wel prettig te lezen dat er geen oorlog is uitgebroken vanwege te korte dan wel te weinig bedekking. Jij (Leo) kunt er vanuit gaan dat ik de kant van Bea had gekozen vanwege gelijksoortige ervaringen en tja je weet dat wij mannen het toch altijd verliezen. Dus neem van mij aan dat protesteren geen enkele zin heeft. Verder. ook nu weer; een "voorlopige" aanstelling als reisverslaggever loop je niet mis. Groetjes en geniet, R en E