Namen

Indonesië, Bali

Het is vandaag zondag, dus familiedag, ook aan het strand. Het beeld is als gebruikelijk, alleen missen wij het gele-eendenmannetje. Misschien dat het feest in de tempel gisteravond hem noopt tot uitslapen.
Er huppelen weer veel kinderen het water in en uit, en zij hebben over het algemeen de grootste lol. Hoe ze allemaal heten, weet ik natuurlijk niet maar het grote arsenaal aan namen dat wij in Nederland hebben, kennen ze hier niet.

Je merkt al gauw dat mensen hier dezelfde gelijkaardige naam hebben, zoals Wayan, Made, Nyoman, Ketut, Ida Bagus en dergelijke.
De naam Wayan (soms afgekort tot Yan) is afgeleid van Wokalayan, een woord dat betekent "de meest volwassene" en is gereserveerd voor de eerstgeborene.
De tweede heet Made en is afgeleid van het woord Madia, "in het midden".
De derde geboren wordt Nyoman (Man of Mang in het kort), afkomstig van het Balinese woord Uman, "de rest".
Het vierde kind heeft de naam Ketut. Ketut is afgeleid van het oude woord Kitut - de kleinste banaan van een tros. Gezien als een bonus en geliefd om zijn zoete smaak is een Ketut de liefste en meest geliefde van een Balinese familie.

En kind nummer vijf?
Voor bijzonder vruchtbare Balinese koppels of mensen die gewoon een groot gezin met veel kinderen willen, krijgt de vijfde geborene weer gewoon de naam Wayan, de zesde Made, enzovoort.

Net wanneer je denkt de cyclus van Balinese namen te kennen, wordt je geconfronteerd met een "Wayan" die Putu, Kompiang of Gede wordt genoemd, allemaal alternatieve voorvoegsels voor de eerstgeborene. Zo zou ik dus door de Balinezen hier Pa(k) Made genoemd worden. Pa(k) betekent "meneer".
Variaties voor het 2e kind Made kunnen zijn Kadek, Nengah of Ngurah. Het derde kind is wordt meestal Nyoman of Komang genoemd. Ketut staat alleen en zonder verdere bijnamen.

Goed, weer wat geleerd van deze complexe samenleving.
Wij gaan op zoek naar kurkuma, iets dat wij redelijk veel gebruiken. Voordat wij er achter komen dat het hier oa turmeric heet, zijn wij wel even verder. Niemand reageert op de naam kurkuma totdat een klant in de winkel, weet te vertellen dat dit koenjit is in Behasa en in het Engels turmeric. In de winkel zie ik alleen maar zakjes turmeric.
Opgelost, en wij slaan wat voorraad in voor thuis. De VOC mentaliteit, zal ik maar zeggen.

Wij komen langs de winkel van het watermannetje en geven onze huurfietsen af. Gefietst hebben wij niet veel maar het feit dat je ze direct beschikbaar hebt, heeft zo zijn voordelen.
Volgend jaar gaan wij de fietsen waarschijnlijk incidenteel huren.

Gegeten bij: Mona Lisa
Het weer van vandaag: 30 grC - half bewolkt - weinig wind - geen druppel regen.

Wat interessant deze manier van namen geven. Als je iemand ontmoet weet je meteen of hij / zij de eerstgeborene of een opvolgende is. Het gaat nu echt opschieten voor jullie. Vanochtend is het min 5 en dat is echt koud. Overdag is het lekker tintelend weer. Elke middag kunnen we buiten koffie drinken. Laad nog even wat warmte in jullie lijf dus.

Frans en Dickie 2018-02-26 07:42:26

Spreekt me wel aan met die namen, vroeger was het hier ook niet zo moeilijk, je werd gewoon naar je oma of opa genoemd Jullie kunnen het best nog even daar blijven, het is hier echt koud. Nog een paar dagen van de warmte genieten dus!

Nel en Arij 2018-02-26 14:34:47

Met die namen is toch een leuk weetje. En wat die kurkuma betreft, ik hoop dat jullie wel de goede meebrengen, want er zijn twee soorten kurkumas. Heb ik niet van mezelf maar gerda haar broer wim is er een hele grote fan van, en gebruikt het al jaren. Het is toch eigenlijk voorbij gevlogen die vakantie weken. Groetjes