Riet

Indonesië, Bali

En dan hebben wij Riet. Eigenlijk moeten wij zeggen Riet en Truus. Onafscheidelijke gezusters met een eerbiedwaardige leeftijd van ruim negentig jaren.

Wij hebben ze voor het eerst hier ontmoet in 2016. Wij vonden het toen maar twee oude rangetangen. Dat oordeel werd toen al snel gevormd omdat deze dames niet over zich heen lieten lopen en af en toe met een geaffecteerde stem om zich heen beten.
Zij hebben een verleden in Indonesië, maar wat precies weet ik niet. Het zijn beide taaie rakkers en hebben op hun tachtigste nog leren duiken. Dat doen zij niet meer, alleen Riet snorkelt nog. Zij moet dan wel eerst van de boot af, in het water getakeld worden.
Vorig jaar hadden zij diverse ongelukjes, zelfs één van de twee had een gebroken pols. Handenbindertjes voor reisorganisatie OBI. Niettemin, zij zijn dit jaar ook weer paraat en zijn onze buren.
Facetimen, googelen, het is voor Riet allemaal geen probleem. Zij maakt ook filmpjes, die zij dan weer aan diverse mensen laat zien.
Nu is daar Berend, onze buurman aan de andere kant. Twee dagen geleden aangekomen. Hij is al ver in de tachtig. Hij is nog steeds vermoeid van de reis en heeft zijn eerste dag hier al slapend doorgebracht.
"Hij is niet wakker te krijgen" vertelt een ongeruste Riet ons. De schone slaper ontwaakt uiteindelijk toch en wordt aan ons voorgesteld. "Dit is Berend, mijn vriend" zegt Riet met stralende ogen. "Hij is wel een beetje hardhorend". Dat is voor Riet geen probleem. Zij maakt zich met haar harde, schelle stem wel verstaanbaar bij Berend.
Jawel, de twee zijn verliefd. Gedacht in het donker onbespied te zijn, staan zij even later voor ons terras in een innige omhelzing.
De dames zijn ook vrijwel dagelijks aan het bridgen en blijken kanshebbers op het OBI-bridgekampioenschap. Rollators en taxi's zorgen ervoor dat de dames niet aan dit hotel gekluisterd zijn en overal komen waar zij willen zijn. Mooi wanneer je zo, oud mag worden.
Of de liefde nu een spelbreker zal zijn en de gezusters uit elkaar drijft? De tijd zal het leren.

Gegeten bij: Warung Ibu Resi
Het weer van vandaag: 31 grC - matige landwind - geen nattigheid

Wat een wilskracht!

Frans en Dickie 2018-02-20 09:39:44

Of het in de naam zit weet ik niet, mijn zus heet ook Riet, is 81 jaar en is ook ijzersterk. Geweldig als je zoveel lef hebt omdat op die leeftijd te doen en dat het lichaam en hoofd dat ook allemaal nog aankan! Iets om jaloers op te zijn.

Nel en Arij 2018-02-20 16:16:55

Wat een love story en dat onder je neus leuk hoor zo vitaal en verliefd en dan nog zoveel genieten, het is wat ik lees wel een haaibaai jullie maken wel leuke dingen mee.

ria nootenboom 2018-02-20 17:01:04

Dat klinkt als een mooie oude dag! 😃