(il-)legaal

Indonesië, Sanur

Opvallend is dat alle restaurants die in het verleden overdekte terrassen op het strand hadden, die allemaal hebben moeten afbreken. Het zullen illegale bouwwerken zijn geweest, maar het bood tijdens het eten wel bescherming tegen geschenken uit de hemel. De capaciteit van deze restaurants wordt nu bij slecht weer vaak meer dan gehalveerd en dat terwijl iedere roepie aan inkomsten hard nodig is.
Voorheen gingen de lokale wijze mannen van de banjars, dorpsraad, over het verstrekken van bouwvergunningen en het is niet onwaarschijnlijk dat overtredingen werden ģedoogd nadat ondernemers leden van een banjar hadden "gesubsidieerd".
Van hogerhand is nu blijkbaar ingegrepen en mogen bouwvergunningen niet meer door banjars worden verstrekt.

Wij krijgen vandaag bezoek van Indhira van Pelangi Indonesia Visa. Zij gaat voor ons het verlengen van ons 30-dagen visum regelen. Het kost wel wat maar wij hoeven dan maar eenmaal ipv driemaal naar het immigratie kantoor in Denpasar. Met die verlenging kunnen wij onze overwintering legaal vol maken (43 dagen). Er staan forse boetes op het overtreden van de visa regels.

Om Indhira te kunnen betalen, ga ik na het ontbijt eerst even naar de bank.
Dat even wordt wat langer want ik krijg de melding "verkeerde pincode". Kan gebeuren, nog eens proberen, weer fout. Het zal aan de geldautomaat liggen want die vertoonde eerder al kuren.
Andere automaat dus, wéér fout met als gevolg de Rabopas geblokkeerd. Weet toch zeker dat ik mijn juiste pincode heb ingevoerd. Niet getreurd, mijn ING pas geprobeerd, wéér fout.
Wegwezen hier en naar een andere bank. In de taxi gestapt en een andere bank opgezocht.
Pas in de ATM en wéér een foutmelding. Frustratie alom en ik begin het al aardig benauwd te krijgen. Terug naar ons hotel om andere passen op te halen. Die van Bea zullen het toch wel doen? Pak de andere pasjes en wat blijkt? Ik had mijn passen met die van Bea verwisseld en nee, die combineren niet met mijn pincodes. Gelukkig maar dat dáár de fout zit. De nieuwe pinpoging lukt natuurlijk wél. Anderhalf uur verder en kwaad op mijzelf, zak ik op mijn strandbed.

Intussen is de Nederlandse enclave van oude bekenden wel compleet, denk ik (Carla, An, Ellen en Tineke). Door de covid-periode blijken er toch veel mensen afgehaakt, jammer.
Darwanan, de badmeester van het hotel verschijnt wel weer ten tonele.
Het weer.
Wij zitten hier midden in de regentijd. Normaal kan dat betekenen dat er hele dagen zwaar kunnen verregenen. Het eiland is de afgelopen weken geteisterd door regen en dat heeft op diverse plaatsen ernstige overlast en schade veroorzaakt. Sanur echter, blijft dit door haar ligging vaak bespaard. Er valt genoeg, maar dan vooral 's nachts. Het weer blijft onvoorspelbaar, ook hier.
Vandaag: max. temperatuur: 32°C /half bewolkt/3 druppels regen.

Een lastig dingetje Leo, zo'n pincode probleem. Snappen ook wel dat je de fout niet meteen bij jezelf zoekt. Gelukkig maar dat het vooral 's nachts regent. Na een prachtige, maar wel koude dag gisteren mogen we ook hier weer van de regen genieten.

Frans en Dickie 2023-01-20 14:50:39

Hier natte sneeuw en hagel bij een temperatuur van 3 C dus jullie zitten gebeiteld. Zou de toestand over de pasjes in huize Lageweg wel hebbenwillen zien, zal er stevig aan toe zijn gegaan, gelukkig is a,les ten goede gekeerd. Veel plezieren ooi weer verder toegewenst.

Nel en Arij 2023-01-20 14:57:50

Oei, dat was schrikken 😂 ik heb wel eens ons fietssleuteltje verwisseld, ook kwaad ben ik toen gaan lopen. Was toen toch al in een niet te beste stemming want ik moest naar de tandarts. Je bent daarna toch wel weer blij opgelucht dat het zo makkelijk verholpen is want alle vervelende scenario’s hebben dan al in je hoofd rondgespookt. 😉 groetjes

Els en wil 2023-01-20 15:37:43

Pasjes die niets opleveren... daar krijg je het wel even benauwd van! Ook weer snel vergeten gelukkig. Zo te lezen heb je daar een Nederlandse harem om je heen Leo 😀 Hier is het alle dagen strakblauw en erg mooi! Vandaag een lange rit voor de boeg, we gaan de kust verlaten voor een paar dagen "outback". Benieuwd of daar nog ergens wifi te vinden is...... Fijne dag! ☆

Corrie 2023-01-20 23:25:57

☆ik heb mijn handen vol aan deze harem, figuurlijk gesproken dan.

beaenleoopreis 2023-01-21 02:11:32

Heftig , gelukkig eind goed al goed! Wat leuk om Darmadana te zien , geen spat veranderd , doe hem de groeten van ons . Gisteren te laat om nog naar jullie te reageren ( met de 7 uur tijdverschil)