Geld

Indonesië, Bali

In Indonesie is de rupiah het betaalmiddel, voor de toerist voornamelijk à contant.
Er gaan ongeveer 14.200 rp in een euro (koers Jan. 2017).Je voelt je al snel miljonair wanneer je een stapeltje briefjes van 100.000 rp hebt.
Geld wisselen doe je op Bali, en niet alvast in Nederland want dan krijg je een veel lagere koers, net zoals bij de wisselkantoren op het vliegveld van Balii.

Op Bali is pinnen (geld uit de automaat trekken) geen enkel probleem.Belangrijk is natuurlijk dat je jouw pas(sen) op werelddekking hebt staan.
Ook hier worden geldautomaten dusdanig door criminelen behandelt dat pasjes kunnen worden geskimd, dus het is raadzaam om pinautomaten te gebruiken die in een bankgebouw staan met bewaking erbij.
Je moet er hier op letten dat, in tegenstelling tot in Nederland, eerst het geld uit de automaat komt en dan de pinpas.Je zult niet de eerste zijn die hierdoor zijn/haar pas vergeet.
De logo’s bij de automaten geven aan of de automaat geschikt is voor jouw Nederlandse pinpas.
Meest gebruikt zijn Cirrus en Maestro logo’s.
Iedere trekking bij een pinautomaat brengt extra kosten met zich mee. Het bedrag wat hiervoor berekend wordt is afhankelijk van jouw bank en betaalpakket.
Het is raadzaam om per keer de maximale bedragen te pinnen. De meeste automaten geven maximaal 2.500.000 rp (ca. € 175) per transactie, een enkele geven 3.000.000 rp (ca. € 210) per transactie.
Wanneer je met een creditcard pint bij de bank zijn de kosten veel hoger dan het pinnen met een betaalpas. In winkeltjes en in restaurantjes kun je niet met een creditcard terecht, wel bij de echt grote/luxe zaken.
Wisselkantoortjes zijn er veel, maar moet je hier mijden want zij kunnen op slinkse wijze geld achter houden.
Wij hebben een bewaakte bank tegenover ons hotel zitten, dus geen enkel probleem om al die benodigde miljoenen veilig te pinnen.

Die miljoenen hebben wij vanavond bij Warung Ibu Resi niet nodig, heerlijk voor weinig.
Wij gaan met mevrouw Resi op de foto, een heel aardige en sympathieke vrouw.

Voor 2 maanden multimiljonair!! Ook wel eens leuk, geniet er van :-))

Corrie 2017-01-31 09:47:59

Ook in Hellevoet zijn jullie milionair het maakt geen verschil maar je blijft gewoon! Hier in de nachr -16 groeten van de piste

ellen-en-janopreis 2017-01-31 15:42:50

Jullie kunnen het in ieder geval lekker breed laten hangen met al die miljoenen. Kan je al dat papieren geld allemaal wel kwijt ln die Hollandse portemonneetjes. Of wordt het gewoon een elastiekje er omheen?

Jaap en Gerda 2017-01-31 18:07:28

Dank voor de uitleg Mr. Dijsselweg. Maar "Wie het breed heeft laat het breed hangen!" Kan me voorstellen dat je het gevoel van waarde compleet kwijt raakt maar als je Euro 210,= hebt gepind kun je er grof mee doen terwijl je geen buil valt. Dus gewoon DOORGAAN!