Alweer zon

Indonesië, Bali

Het is bijna niet te geloven maar wij zien een strak blauwe hemel. Daar hoeven wij dus niet lang over na te denken, ons hoofdkwartier vestigen wij vandaag weer op het strand.

Zoals dat in Nederland heel normaal is, wordt er natuurlijk hier op Bali ook veel gemopperd op het weer. Normaal gesproken is daar niet zoveel aanleiding toe, maar het onbestendig weer dat wij nu treffen, is niet normaal.
Je vraagt je normaliter af wat de beste reistijd is om naar Bali te gaan.
Wat temperatuur betreft kun je het hele jaar door naar Bali reizen. Het kwik blijft het hele jaar rond de 30 graden. Waar je op kunt letten, is of het het natte of droge seizoen is. Bali kent namelijk een moessonperiode waarbij het tijdens langere perioden achter elkaar flink kan regenen. Gemiddeld duurt deze van november tot en met maart. De maanden december en januari gelden als de natste perioden van het jaar. Maar net als over de hele wereld is het klimaat aan veranderingen onderhevig. Het valt niet te voorspellen of er in deze periode echt veel regen valt. Vorig jaar, toen wij voor de eerste keer hier overwinterden, is er tot eind januari nauwelijks regen gevallen, maar dit soezen is die schade ruimschoots ingehaald.

Tijdens de droge periode kan er ook wel eens een bui vallen, maar dit komt dan toch veel minder vaak voor dan tijdens de moesson. De droge tijd duurt van mei tot en met september en dat betekent dan ook dat het hier dan hoogseizoen is, dus alle hotels en restaurants voller en duurder.

Wij hebben ons de afgelopen weken ook wel af lopen vragen of het wel zo verstandig is om in de regentijd op Bali te zitten, om dan toch tot een positieve conclusie te komen, omdat het wel vaker regent dan tijdens het droge seizoen, maar meestal beperkt de regen zich tot korte, heftige buien aan het eind van de dag of ‘s nachts.
Overdag is het dus vaak gewoon lekker zonnig. In de aanloop naar de regenperiode toe loopt de luchtvochtigheid op. Dat geeft een klam en heet gevoel. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden, het is sneller benauwd.

Hoe de (gevoels)temperatuur is hangt ook af waar op Bali je bent. Langs de noordkust is het meestal zo’n 3 graden koeler en langs de zuidkust van het Indonesische eiland is het gemiddeld juist twee graden warmer. Ook de hoger gelegen plekken zijn meestal net een paar graden koeler dan de gemiddelde temperatuur op Bali. Daarbij is het ook zo dat het noorden en het noordoosten van Bali meer regen te verwerken krijgen dan het zuiden, dit heeft te maken met het feit dat de meeste buien via de noordoostpassaat het eiland binnen gevoerd worden. In de winterperiode kan het dus slim zijn om te kiezen voor een hotel in het zuiden en zuidwesten, dus is Sanur een beste locatie.

De zonkracht is het hele jaar door erg hoog op Bali, dus het is oppassen dat je niet levend verbrand.
Zelfs op regenachtige dagen kan de zon nog flink schijnen. Dus alles bij elkaar is de regentijd helemaal geen slechte tijd om naar Bali te gaan, zeker als je in overweging neemt dat het dan een stuk rustiger is en de natuur normaal gesproken op zijn mooist is.

Fijn om je keuze na een deugdelijke onderbouwing als de beste te bevestigen, dat geeft een prima gevoel. En net als bij het weer is het gevoel heel belangrijk, jullie voelen je, senang. Prachtige foto. Wij hebben gegeten bij Diner tijd, een super wok, warung, gril en toetjes-chinees in Asten een klein dorpje in N-Brabant. We zullen duimen oor mooi weer bij jullie!

Nel en Arij 2017-02-19 08:46:09

Is dat Bea in yoga stand bij de zonsondergang? Misschien hebben ze nog een baan voor je Leo, bij het KNMI van Bali 😉 Hier missen jullie vandaag weer niets, grijze boel. Groetjes!!

Corrie 2017-02-19 12:52:04

Nee,volgens mij is dat toch echt leo die de zonnegoden oproept. En verdomd het schijnt nog te lukken ook. Kunnen jullie toch nog aan je kleuren schema werken, toch lekker.