Panas

Indonesië, Denpasar

Geen echt bijzondere dingen vandaag. Een typische zondag waarbij het strandleven wordt bepaald door de locale mens. De zee wordt, niet alleen als speelplaats, maar ook weer gebruikt als was- en plasplaats en daar kijken wij inmiddels niet meer van op. Je zou toch denken dat iedereen thuis toch wel een mandi heeft, maar blijkbaar is dat niet zo en moeten de billen in het zoute water van de branding worden gepoetst.

Ik moet nog even terugdenken aan ons etentje gisteravond bij Kayu Manis.
Het is een nieuw restaurant en het is daar allemaal wat luxer en ietsje duurder. Hier hebben ze een paar blikken personeel open getrokken, voornamelijk leergierige jongeren.
De één komt de drankenkaart brengen, de ander neemt op wat je wilt, weer een ander brengt de menukaart etc etc. Allemaal knopen zij in hun beste Engels een gesprekje aan en dat waarderen wij wel.
Het blijkt dat de jongeren vanuit alle windrichtingen van Bali komen om hier te kunnen werken. Sommigen rijden dagelijks op "hun" (lees: van de bank) scooter annex motor drie kwartier van huis naar hun werk, anderen huren met een clubje een woning met enkele kamers die zij voor ca € 100 per maand huren. Zeker is dat dit niet bepaald een luxe onderkomen zal zijn.
(Redactie: dit moet je afzetten tegen een officieel minimum maandloon van ca. € 140 / Rps. 2,2 miljoen, waarvoor zij per week 6 dagdelen van minstens 8 uren moeten werken. In de horeca wordt vaak minder betaald, oftewel is er sprake van uitbuiting).
Kortom, leuke gesprekjes en je steekt er weer wat van op.

Panas sekali, oftewel het is heel erg warm. Nauwelijks wind, dus er worden peentjes gezweten. Wij proberen zoveel mogelijk de gedachte te verdringen dat onze vertrekdatum naar koudere oorden nadert. Dat is haast niet te doen want je moet het vervoer naar het vliegveld regelen, het laatste loopje naar de wasserij plannen, kijken of je met je geld uitkomt, je nog rum, cola of biertje moet inslaan etc.
De knop gaat dus langzaam om, maar wij blijven ons best doen om Bali-gevoel te behouden.

Het weer: zeer zonnig en warm, 31 grC, zeewindje
Gegeten bij: Benno's

Dat koudere oord valt reuze mee hoor! Ik zit hier heerlijk buiten in de tuin jouw bericht te lezen, fantastisch weer in NL 🌞

Corrie 2019-02-25 10:34:37

Corrie heeft gelijk. Weer terug uit Marokko genieten we nog even door van het zomerweer in de winter.

Dickie 2019-02-25 19:59:52

Hou het vakantie gevoel vast, de laatste dagen horen er even goed bij. Hier 18 graden C vandaag.