Armoede

Indonesië, Sanur

Het was gisteren een dag van twee uitersten. In de ochtend een blauwe hemel met felle zon en 's middags hevig onweer met bijzonder veel regen. In het eerste geval konden wij dat met wat bier blussen (wél een beetje vroeg), en 's middags werd het "vuur" gedoofd door moedertje natuur.
Nu maar afwachten wat de zondag gaat brengen.

Ik zie Mrs. Komang staan en zij is Manager Reserveringen. Met haar maken wij altijd de afspraken voor een volgend jaar. Zij blokkeert de gewenste kamer en wij spreken een prijs af.
Allemaal onder voorbehoud en alles kan kostenloos worden aangepast of zelfs geannuleerd.
Groot vraagteken is wat wij voor een vliegticket moeten gaan betalen, dat weten wij pas in maart en zou nog wel eens kunnen gaan tegenvallen.
Maar goed, wij hebben geen zin arm te leven om rijk te sterven.

Dat arm leven neem ik dan met een paar kilo zout, want echte armoede kennen wij niet.
Die zie je overigens hier in ruime mate. Ze hebben hier nog nooit gehoord van sociale vangnetten en voedselbanken.
Ouders zorgen eerst voor de kinderen, en later de kinderen voor de ouders tot aan hun dood.
Er wordt ons verteld dat mensen in de covid periode veel moesten improviseren met voedsel. Een voorbeeld: op Bali vliegen veel grote libelles rond, die worden gevangen, van vleugels ontdaan, in stukjes gesneden, gefrituurd, gemengd met verse kokos en gegeten. Gezond en vol proteïnen, maar geef mij maar, zolang het kan, een patatje oorlog.

Over oorlog gesproken. Niet dat wij al het nieuws van alle wereldse ellende nog volgen, maar blijkbaar is de nieuwsvoorziening op Bali voor de Balinees niet al te best. Uit gesprekjes blijkt dat zij nauwelijks informatie krijgen over de oorlog in Oekraïne en de aardbevingen in Turkije en Syrië. Soms laten wij ze wat beelden zien, maar niet teveel want zij hebben genoeg aan hun eigen problemen.

Het is behoorlijk rumoerig op en rond het strand op deze bijzonder zonnige dag.
Hele families zijn een daagje uit, er wordt buiten gegeten, gedronken en fatsoenlijk lol gemaakt. Een deel van de Australiërs ligt dus blijkbaar nog op bed of is vertrokken.
Er wordt druk gebruik gemaakt van het voet- en fietspad, en de terrasjes zitten vol.
Het is gezellig mensen kijken, in het water, op het strand, in de eettentjes en op de "boulevard".
Zo druk als vandaag hebben wij het hier nog nooit meegemaakt.

Gegeten bij Tootsie

Het weer.
Vandaag: max. temperatuur: 31°C / onbewolkt/ droog/ nauwelijks wind.

Leuke foto bij Tootsie! Het is fijn dat het Balinese leven goed bevalt. Alweer geboekt voor volgend jaar 👍

Corrie 2023-02-12 15:53:21

Weer prachtig weer en een gezellige drukte heel leuk om te zien. Jullie treffen het wel hoor en de plannen voor volgend jaar liegen er niet om. Genieter maar van.😊😊🌻

Nel en Arij 2023-02-12 20:29:50

Elke dag weer leuk om jullie belevenissen te lezen!