Terugkijken en vooruitzien

Indonesië, Sanur

Het is bijna zover. De overwintering van 6 weken op Bali zit er bijna op.
Het zeilbootje met onze driekleur is dicht genaderd, oftewel wij denken nu steeds meer aan onze reis terug naar huis. Aan stampotjes, gehaktballen en gelderse worsten, lekkere jus er bij, en natuurlijk de fijne mensen die wij daar weer gaan treffen.

Vandaag en morgen moet er wel nog een aantal zaakjes geregeld gaan worden.
  • de laatste rekening van het hotel moet worden voldaan
  • de huurfiets inleveren
  • de fles rum moet leeg
  • de koffers en rugzakken pakken
  • de taxi naar het vliegveld zeker stellen
  • afscheid nemen van een aantal bekenden.

Wij zullen dus nog even geduld moeten hebben, en voor alle duidelijkheid, dat is geen straf.
Wij kijken terug op een fijne, maar wel erg natte overwintering. Het was een gok om 6 weken hier te zitten zonder een aantal dagtoertjes in te plannen, dus in feite 6 weken luieren.
Wij hadden er geen behoefte meer aan om uren in een busje plaatsen te gaan bekijken die wij voor een deel al gezien hebben. De mooiste bezienswaardigheden zijn al eerder door ons bewonderd. Deze benadering kwam nu toevallig extra goed uit ivm de vele regen, want wie heeft er nu zin om uren vanachter heen en weer wiegende ruitenwissers in de verkeersdrukte te zitten.
Wat blijft is de relaxe sfeer op Bali, de vreselijk aardige mensen, het altijd heerlijke temperatuurtje van ca. 30°C, het weerzien van een aantal bekenden en het welliswaar verouderde, maar karaktervolle hotel wat op de meest gezellige lokatie van Sanur is gelegen.
Het is een verre reis maar nog steeds de moeite waard, ook voor de 4 weken die wij volgend jaar van plan zijn.

Wij zijn benieuwd of alle plannen die men op Bali heeft om het eiland verder te ontwikkelen, ook gerealiseerd gaat worden.
Het gaat hierbij om nog meer luxe hotelprojecten, nieuwe wegen, ontwikkelen van nieuwe stranden/badplaatsen, een nieuw vliegveld in het noorden, het aantrekken van grootse sport-en muzikale evenementen, een Paramount amusementspark in het westen,het kan niet op. Men wil nóg meer toeristen gaan aantrekken en de vrees voor het ontstaan van een Balidorm is niet ongegrond.
De voor ons meest concrete plannen worden hier om de hoek uitgevoerd tw. de bouw van een winkelcentrum en een ziekenhuis. Die projecten moeten eind 2023 worden opgeleverd, en wij zijn benieuwd wat voor een impact dat hier gaat hebben.

Niemand kan met zekerheid voorspellen wat er zich de komende maanden in de wereld gaat afspelen. Kunnen wij uberhaupt reizen in 2024? Laat onze gezondheid reizen toe, en blijft zo'n reis betaalbaar? Allemaal zaken die roet in het eten kunnen gooien, maar waarop je géén of nauwelijks invloed hebt. Het heeft dus géén zin om je daarover druk te maken.

Een ieder die nog op vakantie is, wensen wij een prettige voortzetting daarvan.
Tot slot danken wij onze meelezende bekenden voor hun medeleven, nieuwsgierigheid, belangstelling én leuke reacties.
Wij gaan dit alles weer in een boek laten afdrukken zodat wij, wanneer onze eigen harde schijf gaat haperen, onze belevenissen kunnen teruglezen.

Gegeten bij Luhtu's

Het weer.
Vandaag: max. temperatuur: 30°C / half bewolkt/ vrijwel droog/ nauwelijks wind.

Ha Bea en Leo, Met plezier en belangstelling jullie reilen en zeilen op Bali gevolgd. Even dacht ik, dit is de laatste keer, gelet op de niet altijd positieve veranderingen en het weer, maar ik lees dat jullie weer geboekt hebben. Vanuit het frisse Numansdorp een goede en voorspoedige reis terug. Groetjes Wim en Yvonne

Wim Lageweg 2023-02-28 13:58:35

Leo , bedankt voor de leuke verhalen, we hebben ze met veel plezier gelezen en mee beleeft! We wensen jullie een goede reis terug . Groet van ons

Herman en Els 2023-02-28 14:12:56

Het was leuk om jullie belevenissen mee te beleven. Goede reis naar huis en komen jullie maar snel meeeten van een potje Hollandse kost. Jan en Atie

Ati 2023-02-28 15:24:22

Bedankt voor alle leuke verhalen en een goede terugreis!

Willeke 2023-02-28 17:34:05

Bedankt Leo, het was weer boeiend en enigszins jaloersmakend. Goede terugreis !

Teun 2023-02-28 18:09:14

Geweldig je schrijftalent Leo. Ik heb er van genoten. Goede terugreis voor jullie morgen.

Dickie 2023-02-28 18:41:13

Het was weer heel leuk om "mee te reizen"! Op naar volgend jaar maar om te beginnen een goede reis naar huis!!! Tot snel, groetjes van ons!

Corrie 2023-02-28 19:31:34

Het was weer geweldig om te lezen wat een schrijver ben jij Leo . Knap om alles zo onder woorden te brengen en volgens ons kun je bij de travelclinic een cursus overleven in de tropen geven! Goede reis terug en we zien jullie weer in April als wij ook terugkomen zet het maar koud!!

Ellen en Jan 2023-02-28 20:26:44

Leuk dat jullie ons een inkijk in jullie vakantie gaven. Het schrijftalent wakkerde het lezen wel aan, Leo! Jammer dat het daar zo nat was, maar op Majorca lag veel sneeuw dussss... Geniet nog even en een goede terugreis!

Bert. 2023-02-28 20:29:39

Leo en Bea, we hebben met veel plezier jullie belevenissen gevolgd. Je hebt het zo beschreven dat we er als het ware bij waren, bedankt! Wat volgend jaar betreft, heel verstandig, je niet druk maken om zaken waar je geen invloedt op kunt uitoefenen. Voorspoedige reis naar huis gewenst en trek iets warms aan.

Nel en Arij 2023-02-28 20:31:22

Ten eerste een goede reis terug naar ons nu koude kikkerlandje. En uiteraard bedankt voor je dagboek verhalen. Ik hoop dat de warmte vooral Bea veel goed heeft gedaan. (En jou ook natuurlijk) Jammer van de vele warme hoosbuien. Maar ja een beetje droogstomen is ook wel prettig, als het niet anders kan.

Jaap en Gerda 2023-02-28 21:54:29

Bedankt voor je leuke verhalen Leo om elke dag even bij jullie om de hoek te mogen kijken. We wensen jullie een goeie thuisreis. Wij zijn de camper aan het inpakkenen vertrekken zaterdag naar Spanje en mogelijk Portugal.

Dick en Riek 2023-02-28 23:13:05

we hebben genoten van de verhalen maar er is een tijd van komen en helaas van gaan. Een goede vlucht terug. Groetjes en we zien elkaar.