Fietsen maar !?

Indonesië, Sanur

Niet te geloven, maar het kan ook hier gebeuren, je verslapen!
Met wat dikke, en half dichte ogen schuiven wij aan bij het ontbijt. Een bakkie Balinese koffie, en een paar boterhammen met wat fruit moeten voorlopig voldoende zijn.
Wij lopen Ellen tegen het lijf. Zij is degene die de gisteren door ons bewonderde fiets heeft gehuurd. Zij loopt even mee zodat Bea kan testen of de fiets voor haar geschikt is. Helaas kan het zadel niet laag genoeg gezet worden, dus de speurtocht moet worden voortgezet.
Inmiddels is het koffietijd en gaan wij met Ellen en een andere dame uit de "OBI-harem", Joke, koffie drinken. De tijd gaat snel wanneer het gezellig is en de ochtend is alweer zowat voorbij.

De Chinezen zijn geland.
Het heeft een tijd geduurd voordat Chinezen mochten uitvliegen, maar nu is het zover. Maandag is het eerste vliegtuig uit Shanghai aangekomen en de toeristen werden met alle egards door de gouverneur van Bali ontvangen.
Ik zoek even op hoeveel Chinezen in de pre-covid (2019) periode het eiland bezochten. Dat waren er ruim 1.3 miljoen per jaar, tegen 114.000 uit Nederland. Australiërs zie je, en hoor je hier óók veel (ca.1 miljoen). Er wordt gezegd dat wat Spanje voor de Nederlandse vakantieganger is, Bali dat is voor de Australische.
Voor de Balinese toeristenindustrie is het héél positief dat Chinezen weer mogen reizen omdat het een erg belangrijke bron van inkomsten is.

Om de dag kopen wij bij Putuh, door ons ook wel genoemd "het cola-mannetje", biertjes en ....cola. Putuh en zijn vrouw runnen een supermarkt van maar liefst 8 m2 groot. Het is wonderbaarlijk hoeveel spulletjes zij daar hebben staan, het is van alles wat. Natuurlijk wel allemaal geënt op de behoefte van de toerist.
Het is een heel aardig stel en zij halen alles uit de kast om jou met zoveel mogelijk spullen hun trots te laten verlaten. Zulke mensen geef je natuurlijk wat fooi. Vervolgens krijg je als dank een berg fruit toegestopt, banaantjes, ramboetan en ananas. Heerlijk natuurlijk, maar niet de bedoeling. Weigeren is echter géén optie.

Het weer.
Vandaag: max. temperatuur: 30°C / half bewolkt/0 druppels regen, maar erg benauwd..

Kite surfers hebben we voorheen nog niet gezien in Sanur. Leuk om Putuh te zien! Jammer Bea wat de fiets betreft, gaat het lopen wel met de rollator? De wegen zijn wat oneffen!

Herman en Els 2023-01-25 16:06:47

Was je toch mooi de pisang! ;)

Bert 2023-01-25 17:01:54

Heerlijk, al dat fruit! Ik herinner me nog dat de ananas keurig schoon werd gemaakt voor ons terwijl wij luierden op het strand 🤩

Corrie 2023-01-26 00:52:30

Ja, dat was in Kuta. Het snijden van ananas gebeurt overigens nog steeds. Hier loopt een oudere tweeling de hele dag op het strand heen en weer met fruit.