Dagtrip 3

Indonesië, Bali

Vandaag gaan wij de hort op met Dickie en Frans.
Zij zijn voor het eerst op Bali en willen natuurlijk ook het nodige van het eiland zien.
Ik heb een route uitgestippeld, overlegd met hen en onze min of meer vaste gids van dit seizoen, Gusti.
Dickie en Frans zijn voor de verandering vroeg opgestaan. Het is een lange rit dus er wordt al om 08.30u vertrokken.
Rond dat tijdstip is het nogal druk rond Sanur, dus het eerste uur schiet het niet op. Wij rijden oostwaarts langs de kust. Personenauto's, scooters, vrachtwagens, busjes, het beweegt zich zigzaggend voort, je went aan dit verkeersbeeld.

Wij verlaten de kustweg en koersen richting Sideman.
Gusti weet weer de leuke, schilderachtige weggetjes te vinden en hier is het verkeersaanbod aanmerkelijk minder. Het aanbod van vergezichten echter niet.
Wij stoppen en lopen een stuk de sawah's in, op weg naar een tempeltje boven op een heuvel. Veel treden, dus Bea neemt beneden even plaats totdat de bergbeklimmers weer terug zijn.
Eenmaal boven worden wij beloond met een fraai uitzicht, en het is vandaag zo helder dat wij zelfs Sanur zien liggen.

Wij krijgen dorst dus op naar een plek waar die gelest kan worden. Gidsen weten wel raad met zo'n wens en wij belanden weer bij een restaurantje (Kubu Taru) met uitzicht. Je kunt daar zelfs twee kamertjes huren, daar midden in de "rimboe". Zelfs wifi is aanwezig. Geschikt voor back-packers.
Gusti trakteert en laat zelfs gebakken banaan aanrukken, heel aardig van hem.
Wij laten het ons goed smaken en gaan verder.

Onze volgende stop is een bamboebos waar wij een korte wandeling maken.
Het is een aardig eind rijden naar Pura Tirta Empul, een heilig water bron met tempel. In tegenstelling tot ons eerdere bezoek, krioelde het er nu van de toeristen in het heilige water.
Ik heb daar, in tegenstelling tot de Balinees zelf, wat moeite mee. In mijn optiek is deze plek bestemd voor een hindoe en niet voor toeristen. Het zou kunnen zijn dat het allemaal hindoes zijn, maar ik durf dat te betwijfelen. Gusti zegt dat het hindoeïsme een tolerant geloof is, dus iedereen mag een duik nemen.
Niettemin blijft het een mooie plek om te zijn en wij kijken wat rond , zien de honderden koikarpers weer terug en op weg naar de uitgang worden wij tactisch door rijen kraampjes met prullaria geleid.

De magen knorren enigszins en wij willen Dickie en Frans ons favoriete restaurant laten zien, Boni Bali, bij de sawah's van Tegalalang. Wij zijn er voor de vierde keer maar het blijft een pareltje. Wij blijken niet de enigen te zijn die het mooi vinden. Er wordt wat gegeten en gedronken, starend genieten wij van het uitzicht. Fraaie uitzichten die je hier om de haverklap krijgt aangeboden.

Wij beginnen moe te worden, moe van de vele indrukken die je in zo'n korte tijd opdoet.
Het reisplan wordt wat ingekort. Op weg naar Sanur rijden wij nog een keer lang de plek waar veel witte reigers bivakkeren, maar het is een uurtje te vroeg om de massa te zien.
Via het altijd (te) drukke Ubud rijden wij in een uurtje terug naar Sanur.

Gelukkig geven Dickie en Frans aan dat zij hebben genoten van deze eerste tour door Bali, en daar doen wij het allemaal voor, niet waar, genieten !
Het laatste genot van de dag vinden wij bij Warung Ibu Resi. Frans wilde beslist bij een echte Balinese warung eten, dus dan kan hij het krijgen ook. Het was lekker.

Het weer van vandaag: 30 grC - veel zon - 4 regendruppels gedurende de dag.

Prachtige trip en ook mooi weer! Leuk hoor! Morgen met de boot, veel plezier!!!

Corrie 2018-02-08 07:47:09

Weer een mooie dagtrip gemaakt,fijn dat jullie zo genieten.Gezellig met familie maakt het nog leuker. morgen weer een leuke dag veel plezier Ria

ria nootenboom 2018-02-08 09:11:07

Hier is de ergste kou alweer voorbij, nu is het zo'n +3C, morgen wordt wat regen en natte sneeuw verwacht. Wat een mooie foto's heb je weer geschoten en ik blijf het zeggen " wat is alles mooi groen", dat is niet van die 4 druppels water tijdens jullie excursie, dus berg je maar!

Nel en Arij 2018-02-08 16:56:28

Jullie treffen het wel met het weer, het is mooi helder voor een foto sessie. Die jurkjes passen jullie nog prachtig zo te zien, het is voor Frans natuurlijk nog wel even wennen, zo'n lap om zijn benen. Maarja je moet er wat voor over hebben. Maar in ieder geval een geslaagde tournee met de familie zo te lezen. Groetjes