Dag 25- Typerend

Indonesië, Sanur

Ik rol uit mijn bed. Een tjitjak schiet voor mijn voeten weg. Ooit liepen de rillingen
over je lijf bij zo'n ontmoeting, nu ben je blij dat ze in de kamer zitten, want ze
zijn op jacht naar muggen en vliegjes. Ze moeten niets van de mens hebben.
Een grote vlinder ligt nog te pitten voor de deur. Die moet nog even naar buiten
gewerkt worden.
Wij hebben tot nu toe geen leden van de familie Kakkerlak mogen ontmoeten;
zitten wij ook niet echt op te wachten.

Géén geplande activiteiten vandaag, rustig aan, krachten verdelen en alles een beetje observeren.
Ik ben al gewend geraakt aan het gegeven dat een Balinees probeert confrontaties te vermijden. Twee actuele, typerende waarnemingen:
* mensen van andere hotels bezetten soms strandbedden; vervolgens voor eigen
hotelgasten geen bed beschikbaar; je vraagt personeel hieraan iets te doen; hun
oplossing: mensen niet wegsturen, dwing ze iets te gebruiken, misschien gaan
ze dan vanzelf weg; nee dus, men zit uren op één biertje.
* niet-hotelgasten gebruiken de toiletten van het aan het strand gelegen
restaurant; oplossing: hang bordje op "buiten gebruik". Ook hotelgasten nemen
dit nu voor zoete koek aan. Bea vraagt aan één van de hotemetoten van het restaurant wanneer de toiletten weer beschikbaar zijn. Hij antwoord met een brede lach "Adoe, mama Bea, niet kapot, mama kunt gebruiken".

Ik lever alvast één fiets in, die hebben wij niet meer nodig. Er zijn dezer dagen
weer diverse feestdagen en ik hoor dat de banken dan ook enkele dagen gesloten zijn. Toch maar even naar de bank om te voorkomen dat wij uit de roepies gaan lopen.

Er gebeurt vandaag weer bitter weinig op en rond het strand.
Jongedames, allen uitgerust met een smartphone, begeven zich naar de
branding. Daar aangekomen worden de lichamen, zonnehoeden en zonnebrillen
in uiteenlopende standen gemanoeuvreerd om een zo gunstige mogelijke foto
van vriendin of henzelf te maken. Natuurlijk niet één foto, maar tientallen.

Aan het eind van middag betrekt de hemel en er klinkt gedonder.
Wij sluiten de middag iets versneld af om niet het risico te lopen van het strand
af te spoelen. Uiteindelijk bleek het vals alarm.
Het weer: 30 grC met een verkoelende zeewind, droog.
Gegeten bij Caretta

Paar jaar terug , was zo’n tjitjak in mijn koffer gedoken , toen ik er iets uit wilde pakken had k een staartje in mijn hand , je schrik dan enorm, liet het staartje vallen ,dat bewoog nog op de grond , het beestje zelf zat al weer op de muur. Het is het onverwachte en het snelle van ze!

Herman en Els 2024-02-10 19:09:10

Was toch weer een mooie dag, goede temperatuur en weer voldoende roepies om het nog aangenamer te maken.😊😊