Dag 37 en 38/wo-do

Indonesië, Sanur

Nu wij toch aan onze laatste dagen op Bali bezig zijn, moeten wij het toch nog even over het eten hebben.
Het is geen verrassing dat er hier veel rijst wordt gegeten, niet alleen bij het diner, maar ook bij het ontbijt en de lunch.
Wij hebben de rijst vwb ontbijt en lunch gelaten voor wat het is, want dan wordt het veel te eentonig. Gelukkig zijn hier zowat alle keukens vertegenwoordigd, dus afwisseling genoeg wanneer je daar naar op zoek bent. Wij houden het eenvoudig met een normaal westers ontbijtje en bijv. een tosti voor de lunch.
In principe eten wij 's avonds wel uit de Indonesische keuken en hebben daar inmiddels een selectie van goede eettentjes in de straatjes om ons heen voor ter beschikking. De warungs zijn goedkoop dus dat is mooi meegenomen.
Maar soms wil je toch wel eens wat anders en zoek je naar een lekkere steak. Daar moet je dan weer door schade en schande wijs mee worden want niet iedere lokale kok kan daarmee goed omgaan of heeft gewoonweg het goede vlees niet voorhanden. Zo bestelden wij een peppersteak en wat op tafel verscheen leek meer op een mislukte poging tot het bakken van een sluitspier, een betere vergelijking kan ik niet verzinnen. De peper lag er in een hoopje bovenop. Zo'n eettent gaat dan voor dat produkt op de zwarte lijst.
Verder helemaal geen klagen. Het mag dan anders smaken dan wij in Nederland gewend zijn, het blijft prima en heerlijk eten.

Buiten masseuses lopen er ook pedicures/manicures over het strand om alle aanwezige nagels te beoordelen en alles komt natuurlijk voor behandeling in aanmerking, zo ook de vingernagels van Bea. Little Made, zo heet deze dame, voorziet de nagels van een bloemetje en laklaag.

Wij gaan eten met Eef en Bert, beiden ruim 80 jaar. Zij is van Indonesische afkomst, hij Nederlands. Allebei nog bijzonder scherp maar niet meer zo mobiel.
Zij zijn beiden zeer onderhoudend, oftewel ze kletsen de oren van je hoofd. Zowaar 3 uren gezellig getafeld terwijl je het hier meestal wel na 1 1/2 u gezien hebt. Lekker buiten op het strand, dit fenomeen gaan wij, eenmaal thuis, zeker missen.

Dat eten op het strand gaat hier voorlopig niet lukken maar jullie kunnen bij ons wel een rijsttafeltje komen eten, bereid in de nieuwe keuken 😃👍 Groetjes van ons!

Corrie 2016-02-26 08:08:12

Na al deze buitenlandse lekkernijen zal je maag zeker weer moeten wennen aan de hollandse hap, zoals spruitjes, bloemkool en de nodige stamppotten. Het is even afkicken, maar dat zal en moet best lukken.

Jaap en Gerda 2016-02-26 15:21:26

Het zal weer wennen worden in Nederland met al die "jonge" mensen om je heen. Ik denk in plaatjes, maar een gebakken .....spier kan ik mij niet voorstellen.

Rene & Elly Schot 2016-02-26 19:29:56

Wat mij betreft kun je wel zo,n masseuse meenemen vind ik wel een leuk souvenir.(weet niet of Ellen dat goedvindt...) Maar we begrijpen dat het er bijna opzit .Als we thuis zijn haal ik de witte wijn wel weer uit de kelder lekkerder als kokosnoot! Maar nog even zonder ons ! Hier nu droef weer sneeuw geen skiweer dus lekker knus in de caravan ook lekker! Straks een hele goede thuisreis en tot ziens werr!

Ellen en Jan 2016-02-27 16:18:31

Wat een nageltjes, prachtig! Mochten jullie eenmaal terug in Nederland een Warung tentje missen, in Hillergersberg zit een Warung ventje, alleen de prijzen zijn nedrlands. Wat heerlijke kleurtje hebben jullie.