Glazen brug

Indonesië, Sanur

En weer moesten wij de paraplu gebruiken om vanmorgen droog aan te komen in de ontbijzaal. Volgens kenners is Bali de dupe van luchtstromen met buien die met een grote boog steeds weer terugkomen. Je zou zeggen dat het water dan toch eens op is, maar blijkbaar is er ergens onderweg een laadpunt. Dat had je vroeger ook met stoomlocomotieven, maar dat ter zijde.
Op aanwijzing van andere gasten ontwaren wij vleermuizen in de nok van ons restaurant. Wij zullen derhalve een tafeltje moeten kiezen dat niet binnen schootsafstand ligt van poepende vleermuizen. Het zal wellicht lekker smeren maar smaken niet.

Nu Bea toch angsten aan het wegwerken is, lijkt het ons handig om door te pakken en ook de hoogtevrees aan te pakken.
Eind 2022 is er bij Tegenungan Village een glazen brug aangelegd. Hij is 200 mtr lang en hangt ca. 40 mtr boven de rivier Tukad Petanu. Ook hier hebben Chinese investeerders weer geld ingestoken. De brug kan het gewicht van 250 mensen dragen (ontwerpbelasting 1000 mensen), mits normaal van postuur.
Het moge dan veilig klinken maar recent heeft China veel glazen objecten, waaronder glazen bruggen gesloten omdat mensen door de glazen platen zakten.
De vraag komt op of Balinezen beter kunnen bouwen dan Chinezen. Als ik zo om mij heen kijk, denk ik van niet.
Het lijkt mij niet verstandig om Bea dit vooraf te vertellen want dan is dit projekt van hoogtevrees bestrijding bij voorbaat kansloos.

Wij nemen contact op met Made, dit jaar onze min of meer vaste taxichauffeur, en hij is beschikbaar.
Wij gaan onderweg (11.00u) voor een ritje van nog geen 18 km. Het is erg rustig onderweg maar ondanks dat neemt deze tocht ruim een half uur in beslag. Het is toch altijd weer een belevenis je in het verkeer op Bali te begeven. Links rijden zijn wij sowieso niet gewend en het links en rechts inhalen door motoren werkt bepaalt niet rustgevend.
Zaak is om niet "te gaan meerijden" maar rustig om je heen te kijken. Zoals viel te verwachten, is het straatbeeld in de dorpen niet veranderd en dat gaat het volgens mij de komende tientallen jaren ook niet.

Er is een keurige parkeerplaats bij de brug aangelegd. Het is op dit moment erg rustig, dus plek zat. De beçak van Bea wordt door Made uitgeladen en wij melden ons bij de kassa.
De toegangsprijs van € 15 per persoon (toerist) is voor Balinese begrippen erg hoog, maar wij hebben het er wel voor over. Ook zo'n brug moet je een keer belopen hebben.
Overigens betalen lokale mensen € 6 en een gids helemaal niets.

Het blijkt dat Bea niet met de beçak over de glazen platen mag lopen, dit ter bescherming van het glas. Begrijpelijk, want als je ziet wat voor een spoorvorming die beçak veroorzaakt.......
Made springt hier op in en werpt zich op om, daar waar nodig, Bea een zetje in de rug te geven. De brugleuningen zijn hoog genoeg, dus het kan geen kwaad.
Een korte regenbui veroorzaakt een oponthoud omdat de brug gedroogd moet worden alvorens mensen toe te laten, simpelweg te glad.
De eerste stappen op zo'n glazen plaat roepen wat onzekerheid op, maar even later stappen wij gedrieën dapper naar de overkant, en ook weer terug. Schoeisel voorzien van beschermende overschoentjes.
Aan beide kanten van de brug zijn sensoren in enkele platen ingebouwd. Bij iedere stap op zo'n plaat hoor je een krakend geluid en lijkt het alsof er scheuren in diezelfde plaat ontstaan. Wanneer je er niet op berekend bent, is de kans op een hartverzakking aanwezig.

Vanaf de brug kijk je in de vallei en hoor je, naast het geluid van een waterval, in de verte disco klanken. Ik kan mijn oren niet geleven, maar het hoort blijkbaar bij de ontwikkeling van dit gebied. Was er vroeger een waterval met een mini-terras dat 1 1/2 toerist trok, nu heeft men daar twee restaurants/bars en een zwembad bij de waterval gebouwd.
Ik vindt het heel erg jammer dat zulke lokaties zo nodig van een westerse sfeer voorzien moeten worden, ipv de Balinese sfeer te behouden. Wij komen hier voor de Balinese sfeer en niet de westerse, en die zien wij helaas links en rechts geïmporteerd worden.

Wij werpen ons op westerse drankjes alvorens tevreden huiswaarts te keren.

Gegeten bij warung Beringin Panti's

Het weer.
Vandaag: max. temperatuur: 29°C / half bewolkt/ af en toe een buig/ aardig wat wind.

Spannende aflevering vandaag😂😂

Els 2023-02-14 14:04:18

Dapper van jullie!

Herman/els 2023-02-14 14:13:11

Het is weer eens iets anders! Die westerse drankjes smaakten daarna vast nog beter 🍻

Corrie 2023-02-14 15:54:54

Vreemde ervaring als je tussen je voeten door aar beneden kijkt. Niet de eenvoudigste manier om je hoogtevrees te overwinnen, dapper hoor Bea.👍

Nel en Arij 2023-02-14 20:44:21

Geen brug te ver voor jullie! Goed bezig Bea en Leo.

Bert. 2023-02-14 22:58:58

Mooie trip, goed dat je er was Bea!

Dickie 2023-02-15 09:01:04

Heel bijzonder, goed gedaan hoor!

Riek. 2023-02-17 12:20:26

Dapper!!

Willeke 2023-02-18 15:50:19

Wow, wat zijn jullie stoer!! Ik zit al met het zweet op mijn rug bij het lezen.

Trudy 2023-02-19 12:33:59

Hebben jullie geluk dat die toen niet was begeven!!! Wellicht was het gekraak achteraf toch een onveilig gekraak :-0

Diana 2023-10-28 06:55:55

Ik las ook dat er een glazen brug het had begeven. Het is de Geong-brug op Java en niet de brug bij Tegenungan Village op Bali. Wij hebben het er destijds zonder kleerscheuren afgebracht en gaan zo'n uitdaging maar niet meer aan, alhoewel............