Tempo Doeloe 1

Indonesië, Denpasar

Wakker worden door het gekwetter van vogels van vlees en bloed en bronstige gekko's, ja, dat is toch prettiger dan lawaai makende vliegtuigen en treinen. Fijn om weer "thuis" te zijn, want het gekke is, zo voelt dat een beetje in Sanur.
Een drukke stad is voor enkele dagen meer dan genoeg, de rust in een strandhotel is veel
aangenamer. Maar wij zijn uiteindelijk niet naar Yokyakarta gegaan om tot rust te komen.

Tempo Doeloe, die goeie oude tijd.
Het na 40 jaar terug gaan naar plekken waar je zo dierbare herinneringen aan hebt, is gevaarlijk. Je maakt een ernstige fout wanneer je denkt alles ongewijzigd terug te vinden, en dat geldt ook voor de gevoelens die deze trip destijds bij je opriepen.
Het was in 1978 voor ons, samen met Corrie en Dick, de eerste, grote reis en inmiddels, vele duizenden kilometers en 40 jaren verder, sta je hier heel anders in.

Ons bewust van de bedoelde gevaren wilden wij al jaren geleden terug naar Parangtritis en Yokyakarta, in de overuiging dat bij de juiste instelling, de goede herinneringen behouden zouden blijven en waarschijnlijk zelfs versterkt zouden worden, al zou je helemaal niets van die tijd terugvinden.
In dit soort landen gaan veranderingen over het algemeen niet zo snel. Erg oude huizen en wegen, o.a. daterend uit de Nederlandse koloniale tijd, je komt ze hier overal nog tegen.
Er was bij ons dus toch een stille hoop dat wij nog iets van de oude logementen zouden
terugvinden.
In de wijken/straatjes waar deze logementen hebben gestaan, stond alle oude bebouwing nog overeind, maar uitgerekend die paar honderd vierkante meter waar de gezochte bouwwerken ooit stonden, waren gesloopt. Dat is gewoon pech hebben.
De echtpaar Suharjo zou waarschijnlijk ergens half zeventig zijn geweest, dus kans op het nog in leven zijn, was redelijk aanwezig, maar helaas, ook pech.

Er is natuurlijk in en bij Yogya wel het e.e.a. veranderd cq verbeterd in infrastructuur, meer auto's, meer motoren, heel veel telefoontjes, gemotoriseerde betjaks, heel veel mensen met sjaaltjes, nauwelijks bier in winkels, moderne winkelcentra etc. etc.

Al met al zijn wij erg blij deze trip gemaakt te hebben en zijn de goede herinneringen uit die goeie ouwe tijd alleen maar versterkt.

rust voor de oren Een grote stad is goed voor een paar dagen en terug in het verleden ik vond het geweldig.Maar weer terug op Sanur is dan weer een weldaad fijne tijd nog ria

ria 2019-02-03 08:41:18

Erg leuk dat jullie terug zijn gegaan. Wij konden op afstand meelezen en weten nu ook hoe het daar in 2019 is. Nu weer lekker terug op Bali, ook veranderd maar nog steeds de reis meer dan waard!

Corrie 2019-02-03 14:46:56

Die goeie ouwe tijd, ja we worden oud, maar waardevol om het weer allemaal te weder beleven.