Dag 25 - do - verblijf in West Yellowstone (1)

Verenigde Staten, West Yellowstone

Om 06.45u rijden wij Yellowstone binnen. De rust in onze hotelkamer werd om 05.30u verstoord door een ratelende wekker.
Het is voor ons doen erg vroeg, maar gezien de drukte die gisteren in de loop van de dag in het park ontstond, willen wij die zoveel mogelijk voorblijven.
Vooral Japanners zijn net dansende muggen bij een bezienswaardigheid. De meesten houden geen rekening met anderen, heen en weer springend maken zij in alle standen foto's en je krijg dan nauwelijks kans zelf rustig een mooi foto-moment te kiezen.

De zon is net op en mistflarden hangen boven het water.
De zon staat nog zo laag dat het zicht op de weg je af en toe wordt ontnomen.
Gelukkig rijdt er voor ons een bus die wij als baken gebruiken, dat rijdt wat meer relaxed.
Wij gaan eerst naar de "Grand Canyon of the Yellowstone" en willen de beide watervallen, de "Upper Falls" en de "Lower Falls" in alle rust bekijken.
De bus rijdt nog steeds voor ons en zo langszamerhand bekruipt mij het gevoel van een doem-scenario.
De bus blijft maar onze route volgen en parkeert tenslotte op dezelfde parkeerplaats bij de Upper Falls.
De deur zwaait open. Wij zien eerst een paar stokken met daaraan een mobiele telefoon, en even later de bijbehorende ......... Japanners.
Wij belanden midden in deze groep en dat gecombineerd met mijn ochtendhumeur ......
Het blijkt gelukkig de enige bus die wij de eerste uren zien. Wij zijn de Japanners al snel kwijt en genieten op de diverse uitkijkpunten van de erg mooie canyon met de Yellowstone rivier en de genoemde watervallen.
De laag staande zon en mijn fototechnische onkunde zijn er de oorzaak van, dat de canyon niet perfect is vast te leggen, wij moeten het ermee doen.
Wij werken wel alle uitkijkpunten op zowel de North Rim als de South Rim af.
Wij gaan een bakkie doen in het restaurant annex souveniershop in het Canyon Village. Je kunt hier ook goed ontbijten en dat is misschien een optie voor morgenochtend als wij weer vroeg in het park willen zijn.

Op naar het volgende doel van vandaag, de Old Faithfull Geyser en alles wat erbij hoort, oftewel het Upper Geyser Basin.
De Old Faithfull is de meest bekende geiser en ook het best voorspelbaar. Op verschillende plaatsen is te lezen wanneer de geiser weer stoom afblaast.
Dat stoom afblazen is niet zomaar wat, want er wordt dan een hoeveelheid van 14000 tot 32000 ltr kokend water, maar liefst 30 tot 55 mtr de lucht in geblazen. Zo'n erruptie duurt 2 tot 5 minuten.
Al snel na onze aankomst is het prijs en genieten wij van een wonderlijk schouwspel.

Er is ter plekke meer te zien en wij lopen 1 1/2 km langs pruttelende en stomende waterplassen die vaak zo helder zijn dat je er diep in kunt kijken.
In de verte zie je ineens weer een andere geiser water braken, heel wonderlijk. Je begint zelfs te wennen aan die rotte eierenlucht die hier hangt.
Alle klauter- en klimpartijen doen een zwaar beroep op het wandelvermogen van Bea maar zij houdt het knap vol.

Nog een laatste, vulkanisch wonder bezoeken wij, het Midway Geyser Basin, met daarin de Grand Prismatic Spring, naar mijn mening moeders mooiste.
Wat een mooie kleurschakeringen. Het valt niet te beschrijven, de foto's moeten het verhaal vertellen.
Wij hebben er genoeg van en om een beetje bij te komen van al dit natuurgeweld, schaffen wij ons twee vanille ijs-erupties aan.
Aangezien wij nog geen echte beren op de weg gezien hebben, vraag ik een ranger waar wij de meeste kans maken.
Volgens hem is dat het gebied van Hayden Valley, en dan wel 's ochtends rond 06.00u.
Dit wordt een uitdaging.

In één woord: PRACHTIG!!!!!!!

Corrie 2015-07-31 08:37:46

Hoi vakantiegangers, Ondanks je ochtendhumeur ben je wel heel komisch, hoor Die vergelijking met die japanners als dansende muggen wekt wel op mijn lachspieren, zeker als ik daar 2 bromvliegen bij bedenk, ha ha groetjes en nog veel plezier els en wil

els en wil 2015-07-31 09:45:56

Ondanks je beperkte kwaliteiten als fotograaf(eigen constatering) toch hele mooie opnames Leo. Op naar morgen met de beren, dat wordt dus douwtrappen begrijp ik, succes!!

jaap en gerda 2015-07-31 14:17:48

Voor het geval de Nissan het onverhoopt laat afweten is het misschien een veilig gevoel zoveel japanners in de buurt te hebben. Leo jij kijkt er met jouw respectabele lengte gemakkelijk overheen zeker als ze je blik hebben gezien. Maar wat een prachtige foto's en een geweldig geplande reis. Zijn benieuwd naar morgen, veel plezier.