Honden

Indonesië, Sanur

Bali wordt langszaam wakker. De vogels in ons park zijn druk aan het kwebbelen. Wij niet, want dat leidt op een vroege ochtend tot chagrijnige gezichten.
De honden van Sanur zijn weer in bescheiden getale aanwezig. De onderlinge rivaliteit valt erg mee, hondengevechten hebben wij nog niet gezien, alleen soms wat grensoverschrijdendend gedrag van hitsige mannetjes.
De combinatie zon, zee en water heeft een rustgevende uitwerking op mens en dier.

Er loopt hier een "hondenfluisteraar" rond, een door de zon zwartgeblakerde man, voorzien van hondenvoer en een hondenfluitje. In zijn kielzog een stuk of tien honden, die hem nauwlettend in de gaten houden. Uit navraag blijkt dat de man de zorg voor die honden op zich heeft genomen. Hij wordt gesponsord door een welgestelde Balinees zodat hij zelf ook eten en onderdak heeft.
Er zitten ook drie honden regelmatig in een bedelende houding bij één van onze eethuisjes, Casetta. De eigenaresse is hondenliefhebster, dus die vragende blikken worden gehonoreerd.
De meeste honden zijn tegenwoordig voorzien van een halsband met penning. Dat betekent dat zij gevaccineerd zijn tegen rabiës/hondsdolheid. Wij zijn dat óók, maar willen wij een halsband met penning, dan zullen wij zelf naar de lokale juwelier moeten.

Bij Luhtu's huizen ook enkele honden maar die zijn van de eigenaar van dat etablissement.
Zij bivakkeren meestal onder de tafels/stoelen, en graven eerst een kuil, op zoek naar koeler zand. Het ras van deze honden is mij onbekend maar er moeten wat Duitse genen in zitten.

Binnen de groep Nederlanders en Belgen, hier aanwezig via reisorganisatie OBI, gaan steeds meer stemmen op om de reis voortaan zelf te regelen. Dit wordt ingegeven door de hogere kosten, en de verminderde belangstelling van bridgers en golfers. Op de golfbaan van het voormalige Bali Beach hotel wordt nu het nieuwe ziekenhuis gebouwd. Om een partijtje te "swingen" moeten de golfers nu verder reizen en zijn veel meer geld aan "fees" kwijt. In gewoon Nederlands: het is allemaal véél duurder geworden.
Wij zijn nu blijkbaar tot vraagbaak gebombardeerd mbt de vraag "hoe het zelf te regelen?".
Ik verwijs deze mensen door naar het hoofd van de afdeling reservering van ons hotel, die helpt je aan een optie op een kamer in 2024 en doet een prijsvoorstel, áls zij zin heeft.
Voor het vliegticket moeten zij zelf op internet gaan zoeken, zo simpel is het.
Onze bemoeienis gaat niet verder dan een paar tips uit de praktijk.

Wij beleven een vreemde middag.
Met een fel blauwe lucht gaan wij lunchen. Tijdens de lunch breekt de hel los middels een fors onweer en hevige regenval. Op het moment dat het even droog is, vluchten wij naar ons hotel. Onze strandspullen blijken door andere badgasten op ons terrasje gedeponeerd, hoe aardig.
Het begint nu pas echt te regenen, op een manier die wij nog niet hebben meegemaakt. In rap tempo vormen zich overal plassen en het water loopt het hoofdgebouw in waarin onze kamer.
Gelukkig reikt het water niet verder dan de drempel, buiten zijn inmiddels binnenmeertjes ontstaan.
Na twee uur nattigheid en gedonder komt alles weer tot rust en gaan wij over tot de orde van de dag.

Gegeten bij warung Ibu Putu (op het strand)

Het weer.
Vandaag: max. temperatuur: 30°C / half bewolkt/ droog en nat/ aardig wat wind.

Wat hebben jullie toch ook een bandeloos leventje daar! Lekker genieten samen.

Bert 2023-02-11 16:47:36

Wat een mooie honden en wat goed dat er voor ze gezorgd wordt. Zo blijven de aantallen waarschijnlijk binnen de perken. Geniet nog even verder van alles.

Dickie 2023-02-11 19:22:13

Wat een regen en dat zomaar uit het niets. Daarna weer buiten eten op Bali is het mogelijk. Hier een mistige dag ca. 5C, jullie missen niets.