Dag 23 - di - van Buffalo naar Red Lodge (Montana)

Verenigde Staten, Red Lodge MT

Het wordt vandaag een dag zonder echte hoogtepunten, of het moet het Little Bighorn Battlefield National Monument gaan worden.
Dit is ingeplanned om de lange reis naar Red Lodge een beetje te breken.

De dag begint zoals te doen gebruikelijk met de keuring van het door het hotel aangeboden, gratis ontbijt.
Het klinkt altijd zo verwend wanneer je opmerkt dat het helemaal niets voorstelt, maar wanneer je nog maar 1 appel en twee inmiddels uitgedroogde broodjes (bagels), wat cupjes jam, slappe koffie die vanaf 06.00u staat te pruttelen, muesli en een zelf te bereiden wafel tot je beschikking hebt en bovendien dit moet nuttigen in een zeer benauwd hok waar te weinig ruimte is voor alle gasten, dan hebben wij de behoefte om zelf voor een ontbijt te zorgen.
In plaats van de bacon & eggs houden wij het vanochtend op een yoghurtje met vezels. Thuis eten wij iedere ochtend kwark met muesli dus waarom eigenlijk op vakantie niet af en toe. Dit kopen wij dan wel bij Albertsons of Safeway want dat smaakt beter dan wat er in motels aan yoghurt/muesli voor je neus wordt gezet.
Uitchecken en wegwezen hier. Deze Super8 is goed maar de mensen die het bestieren zijn niet gastvrij, moeten ze zelf weten, maar dan ook weinig fooi als gevolg.
De reis gaat via Sheridan en Billings naar Red Lodge, allemaal via interstate 90, tot Laurel waar wij de 212 pakken.
Onderweg komen wij dus langs het Little Bighorn Battle Field National Monument, met onze nationale parkenpas kunnen wij "gratis" naar binnen.
Onderweg zien wij echt nauwelijks een auto maar bij dit statepark was het behoorlijk druk.
Het bezoekerscentrum is zoals altijd weer profesioneel opgezet. Er draait een korte documentaire over de Little Bighorn Battle maar de zaal puilt uit met belangstellende Amerikanen, wij kunnen er niet meer bij. Na afoop druipen de toeschouwers allen af met een gezichtsuitdrukking die doet vermoeden dat zij allen zeer onder de indruk zijn van datgene wat zij zojuist gezien hebben.
Wij snel een plekje gezocht, blijkt dat de dokumentaire pas een uur later weer vertoond gaat worden, en daar gaan wij niet op wachten, wij duiken het slagveld op.
Het monument memoreert een belangrijke slag die op 25 juni 1876 werd utgevochten tussen de Lakota Sioux, Cheyenne en Arapaho indianen, tegen het leger van de Verenigde Staten. Deze indianenstammen vochten om hun traditionele levenswijze als buffalo-jagers te behouden.
Het leger van de VS voerde instructies uit van president Grant om de stammen van de Lakota Sioux en de Cheyennes naar de grote reservaten in Dakota te verdrijven.
Uiteindelijk resulteerde dit in een bloedige strijd met als hoofdpersonen Sitting Bull en George Custer.
Custer verloor deze slag en kwam om, samen met de meeste van zijn 260 manschappen, en Sitting Bull verloor slechts 100 man. Deze slag tussen twee culturen betekende echter het keerpunt in de geschiedenis omdat vanaf dat moment het Amerikaanse leger grootschalig werd ingezet en de indianen uiteindelijk naar de reservaten werden verdreven.

Wij zien een granieten monument voor Custer cs en een, naar onze mening fraaier monument van staal waarbij krijgers worden uitgebeeld.
Het is genoeg geweest en wij trekken verder, nadat wij natuurlijk eerst nog belastingvrije (Montana) aankopen hebben gedaan.
Na twee uren komen wij eindelijk in Red Lodge aan, een stadje aan de grens van Yellowstone.
Het is al laat in de middag en wij verplaatsen ons naar het lokale "Carbon County Steakhouse". Wonder boven wonder, blijkbaar hebben de talloze tv programma's van Gordon Ramsay toch resultaat. Wij verorderen een overheerlijke pasta met biefstuk/stroganoff. Het kan dus wel.
Terug bij het motel staat er een grote groep, doofstomme motorrijders in te checken. De komische dame van de receptie heeft de grootste moeite om de bikers alles uit te leggen, hetgeen uiteindeljk wel lukt. Gebarenalend en dus in stilte, loopt de groep weer naar hun motorfietsen om ergens te gaan eten. Een oorverdovend geluid breekt los na het starten van de motoren, helaas, konden motorfietsen ook maar een beetje doofstom zijn.

Wiij trekken ons vermoeid terug in onze kamer, die van de meest moderne gemakken is voorzien.

Veel plezier in het prachtige Yellowstone! Hopelijk schijnt de zon er bij want dat is wel nodig voor de kleurenpracht. Ik zou graag even met jullie meeliften :-)

Corrie 2015-07-29 07:35:31

Ik vergeet te vermelden dat de foto's bij dit verslag niet zijn doorgekomen. Groetjes!!

Corrie 2015-07-29 07:39:06

Prachtige plaatjes Leo en even leuke verslagen. Ik hoop dat je het mysterie van "Old Faithfull" gaat oplossen. Hoeveel zeeppoeder wordt er dagelijks toegevoegd ? Goeie reis verder.

Dick 2015-07-29 10:18:22

Hallo Leo en Bea, Wat een mooie reis maken jullie! Ondertussen is het äl een prachtige reis-atlas geworden. Opvallend dat de Amerikanen hun cultuur zo koesteren. Maar de dorpjes/steden lijken meer op vakantieparken. Ga zo door, laat ons genieten. Groeten.

Arij en Nel 2015-07-29 11:04:38

Weer een leuk verslag Leo, het verbaast me dat als je doofstom bent een motorrijbewijs kan halen. Maar goed het zal daar wel normaal zijn. Eindelijk een keer lekker gegeten lees ik, is ook wel wat waard. fijne voortzetting.