Verjaardagen

Indonesië, Bali

Vandaag is Bea 68 jaar geworden en dat moet gevierd worden, welliswaar bescheiden zoals te doen gebruikelijk, maar toch.
Ochtendvrolijk moet Bea wel eerst op de fiets stappen want wij gaan ontbijten bij MonaLisa, een luxe die wij ons tot nu toe niet hebben gepermiteerd. Een voorafje van fruit, en spiegeleieren met bacon op een bedje van gebakken steen.
Het is nog vrij rustig in het dorp, iedereen staat waarschijnlijk nog met ongeloof in de ogen naar buiten te kijken. Is het echt waar? Jawel de zon schijnt.
Wij de strandspulletjes ingepakt en op de fiets naar het strand. Onderweg schrik ik nog van een mij passerende toerist op de fiets die luidt "tuut tuut" roept, een parodie op de alsmaar tuterende auto's en scooters die je waarschuwen wanneer ze gaan passeren.
Daar aangekomen, zien wij dat er op de crematieplaats alles klaar staat voor crematies, inclusief twee enorme gasbranders.

Wij huren weer een paar strandbedden, matrassen en parasols voor een plekje op de eerste rij met vrij zeezicht. Totdat de verhuurder roept dat hij zich vergist heeft en dat die stoelen € 7 kosten ipv € 3,50 voor de tweede rij. Ons argument dat het toch dezelfde zon betreft, vindt geen gehoor bij de "zakkenvuller".
Hij heeft pech, wij gaan gewoon tweede rang liggen, ook lekker.

Ondertussen zijn de lijkkisten op het crematie-veld aangekomen en vult de omgeving zich met het geluid van belletjes, gamelan en ronkende gasbranders, maar rook, die gelukkig in de andere richting verdwijnt.
Wij nemen tijdens de uren durende ceremonie enkele foto's, maar laten dit alles verder voor wat het is.

Je moet hier erg uitkijken voor verbranding (door de zon), dus wij zitten rustig te lezen onder moeders parasol. Praten wat met onze bovenburen van het hotel, José en Gerard, die toevallig ook in de buurt liggen, drinken een biertje en zo hobbelen wij door de middag.

Ten gelegenheid van de verjaardagen van Els (gisteren) en Bea gaan wij gezamelijk eten bij "Made", een wat luxer restaurant. Nu eten wij wel meer gezamenlijk maar dit is een speciaaltje.
Bij Luthus aan het strand halen wij ons nagerecht op, ijs met boerenjongens.
Voldaan fietsen wij terug naar "ons huisje".
Toch weer een mooie, gezellige dag en héél fijn dat de weergoden zich een beetje normaal gedroegen, vooral doorgaan zo.

TOEGIFT VAN BEA
Iedereen bedankt voor de felicitaties op deze reisblog mbt mijn verjaardag, héél fijn.
Ook bedankt voor alle reacties die tot nu op ons blog zijn ontvangen!
Groetjes
Bea

Leuk om te lezen het lijkt ons heel speciaal om je verjaardag in een crematorium te vieren!Fijn dat de zon weer schijnt alhoewel het dan ook weer geld kost voor bedjes. Waar blijft de romantiwk:

ellen-en-janopreis 2017-02-06 16:53:29

Romantiek ik drukte op verkeerde knop! Vroeger lagen we gewoon met de billetjes in het zand nu decadent op een bedje. Dus een tip(gratis) gewoon billetjes in het zand ook gratis... fijne vakantie froeten uit de sneeuw 🚠🌝🌞

ellen-en-janopreis 2017-02-06 16:57:55

Groeten...

ellen-en-janopreis 2017-02-06 16:58:59

Bea en leo. Vanharte wij zitten op Tenerife, jullie hebben een leuke dag gehad begrijpen we geweldig, onze WiFi doet het niet naar behoren vandaar een dag later nog fijne weken Groeten. J&d

Johan en dieneke 2017-02-06 17:12:24

He he het is dan toch nog gelukt met die zon, gelukkig maar. Fijne dag gehad lees ik , jammer van die dooie boel op het strand. Maar met de goed gezinde windgoden was het toch nog lekker toeven.

Jaap en Gerda 2017-02-06 18:29:57

Leuke combinatie, een verjaardag en een crematie, gelukkig zaten jullie aan de goede zijde! Fijn dat het weer meewerkt dat kunnen jullie wel gebruiken. Bea je ziet er stralend uit, echt genoten van je verjaardag en je bent mooi verwend door Leo.