Regen

Indonesië, Sanur

Wij werden enkele dagen geleden gewaarschuwd voor abnormaal hoog water vanwege de invloed van de "super moon". Nu weet ik niet wat er aan de hand is, maar van extra hoog water was niets te merken. Misschien is het een gevolg van klimaat verandering, hier wordt tegenwoordig werkelijk alles aan opgehangen. Er is soms wel sprake van erg laag water, maar dat is hier heel normaal.

Het beloofd vandaag een bewolkte en regenachtige dag te worden, maar met die warmte hier valt het prima uit te houden. Het is afwachten of die wolken ook nattigheid gaan brengen.

Ik heb het eerder al gehad over de gekko. Het lijkt er op dat wij een exemplaar treffen dat tweemaal per nacht bij onze voordeur de macho loopt uit te hangen. Het is een mannetje dus hij zal mij niet in gedachten hebben, maar je weet natuurlijk niet door welke onrealistische fantasieën hij geteisterd wordt. Bea dan? Zij ligt te snurken en is door geen 7 gekko's wakker te krijgen.

De speurtocht naar een fiets voor Bea wordt rustig voortgezet. Onze contactpersoon in het hotel, Mrs. Komang, doet haar uiterste best ons behulpzaam te zijn. Zojuist krijg ik weer een nieuw adresje toegespeeld en daar fiets ik bij zin en gelegenheid naar toe op mijn roestige, stalen ros. Ik zeg stalen ros, maar hij lijkt gemaakt van, wat wij ordinair en oneerbiedig pisbakkenstaal noemen.

Het is inmiddels gaan regenen dus onze uitvalsbasis op het strand geven wij op. Voorheen zochten wij dan het roemruchte warenhuis Hardy's op om te zien of zij nog goedkope kledingstukken of andere waar voor ons hadden. Wij hebben inmiddels contact gelegd met Made, de taxi chauffeur van het hotel. Hij brengt ons weg en haalt ons later op afroep weer op.
Hardy's blijkt vergane glorie te zijn. Het aanbod van andere artikelen dan kleding en souveniers is veel beperkter geworden. Wij staan dus vrij snel buiten en besluiten een terras op te zoeken.
Dat wordt Smorgas dat wij nog kennen uit het verleden. Ná een versnapering, een appje naar Made en hij staat binnen 10 minuten voor de deur.
Deze taxi heeft geen meter en op mijn vraag wat wij moeten betalen, krijg ik als antwoord dat ik dat zelf moet bepalen. Ondanks herhaaldelijk aandringen, krijg ik geen bedrag te horen. Ik hou daar helemaal niet van, maar ja, er wordt toch verwacht dat je iets betaalt. Naar eer en geweten betaal ik € 6 en aan zijn reactie te zien, is Made meer dan tevreden.
Zou het tactiek van de chauffeurs zijn die bewezen heeft dat het hen méér oplevert, of ben ik nu té argwanend?

Het weer.
Vandaag: max. temperatuur: 30°C / bewolkt/met tussenpozen regen.

Lekker lui bij jullie.even opgezocht, nieuwsgierig als ik ben, kost een taxi op Bali, tussen 5 en 10 euro, maar dan wordt er niet bij vermeld hoe lang de rit is😜🙃

Els 2023-01-26 14:14:22

Inmiddels TaxiFareFinder gevonden; berekent prijsindicatie. Maar liefst € 3 teveel betaald 🤓

beaenleoopreis 2023-01-26 15:21:38

Reminder: Fietstijd gaat wél tenkoste van de terrastijd. 😳

Bert. 2023-01-26 17:31:07

Handige jongen die Made, maar geef hem eens ongelijk. Succes met de zoektocht naar een stalen ros voor Bea.