Tumpek Landep

Indonesië, Bali

Het is even schrikken, wij worden gewekt door de eerste zonnestralen van de dag. Zouden ze dan toch die blikken met mooi weer hebben open getrokken? Het lijkt er op.

Vandaag is een speciale dag op de Balinese kalender. Het is Tumpek Landep. Op deze dag worden offers gemaakt voor alles wat van metaal is, zoals keukenwerktuigen, tuingereedschap, wapens, krissen, metalen onderdelen van machines, auto’s en motoren.
In het straatbeeld zien we vandaag dan ook hoe auto’s, motoren en andere metalen voorwerpen versierd zijn met ornamenten gemaakt van jonge kokosnoot bladeren.
De straat voor ons hotel is afgezet en het is een drukke boel in de wijktempel, hier om de hoek.
Eerst denk ik het geluid te horen van vuilcontainers die opgehaald worden, maar het blijkt een gamelan orkest. Verder ontwaarde ik heel veel mannen in het wit gekleed.
Ik ben op weg naar de lokale warme bakker en heb haast. Deze bakker bakt maar een beperkte hoeveelheid brood, dus het is snel uitverkocht. Die zoveelste ceremonie geloof ik als cultuurbarbaar nu wel.
Eenmaal thuis moet het brood de vriezer in want het droogt hier snel uit. Onhandig laat ik één van de pakketjes uit mijn handen vallen en worden de boterhammen verspreid over de vloer waarvan ik net twee geëxecuteerde kakkerlakken heb verwijderd, het gif ligt er nog. Om te voorkomen dat wij dadelijk zelf met de pootjes omhoog liggen te spartelen, kieper ik dit brood in de afvalbak. Rest alleen de heerlijke broodlucht wanneer ik het deksel sluit.

Marjon Kooi, degene die het appartement aan ons onderverhuurt, komt spontaan een zalfje voor Bea brengen. Aan zalfjes, pilletjes en oliën inmiddels geen gebrek, dus dat wordt nog moeilijk kiezen voor Bea. Wij zitten weer een tijdje op ons terras te praten en krijgen een auto tour aangeboden, de bestemming moet nog worden bepaald, erg aardig. Maandag gaan wij met Marjon en haar man Robert eten.

Wij lunchen op het strand bij Tootsie en gaan Els even feliciteren met haar verjaardag. Praten wat bij en fietsen weer terug naar "huis". Wonderbaarlijk, de zon schijnt nog steeds en er staat een briesje, ideaal strandweer. Toch zoeken wij het zand niet meer op, want het is alweer wat later in de middag.

Het wonder van vandaag: geen spatje regen.

Bea "Van Harte Gefeliciteerd met je Verjaardag" en zoals we dat zeggen, nog vele in goede gezondheid! Hopelijk wel een ontbijtje op bed gehad met o.a. brood dat niet op de vloer heeft gelegen? Fijn dat jullie nu ook het zonnetje zien, geniet ervan. Die Balinezen hebben inderdaad wel om te vieren. Nu dus de dag van het Metaal, een kennis van ons die op Bali een huis heeft gehad zei ooit, Balinezen zijn heel lieve mensen maar geef ze geen metaal in handen, want dan herken je ze niet meer.

Nel en Arij 2017-02-05 12:10:10

Bea een fijne zonnige verjaardag gewenst. Zo zie je maar weer, Gerda heeft toch een vooruitziende blik. En nou maar duimen dat het zo blijft.

Jaap en Gerda 2017-02-05 14:55:12

Bea, Van Harte Gefeliciteerd met je Verjaardag!! Proost! Liefs Annie, Martine, René en Floortje xxx

Martine 2017-02-05 16:02:48

Gefeliciteerd Bea , nog veel zonnige dagen gewenst.

Leen & Arejan . 2017-02-05 17:40:47

Lieve Bea Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag. Gelukkig is het weer opgeknapt , geniet er van en Leo je ook gefeliciteerd met het vrouwtje. Ria

ria nootenboom 2017-02-05 17:41:04

Lieve Bea, vanuit een prachtig en zonnig Andalusie feliciteren we je heel hartelijk met je verjaardag. Fijne tijd verder.