Weglopers

Indonesië, Bali

Het is zondag en dan hebben wij er een gebruik van gemaakt om buiten de deur te ontbijten.
Dus ipv een bakje yoghurt met muesli, bijv. toast met gebakken eieren en bacon.
Helaas komen wij in warung Lilla 1 er achter dat hun ontbijt veel te uitgebreid is, oftewel dat je er ook nog groenten, aardappels en worstjes bij krijgt, hoe verzin je zoiets.
Wij passen het in overleg aan, maar dan blijkt bij het afrekenen dat men zodanig met een vork schrijft dat wij het dubbele van de gangbare prijs voor een ontbijt betalen.
Eigen schuld, dikke bult, had ik maar beter moeten opletten. Als een soort wraakactie besluiten wij hier niet meer terug te keren voor het ontbijt, tentjes genoeg.

De zon schijnt weer vrijpostig en wij hebben al vroeg de strandbedden geregeld. Maar voordat wij ons overgeven aan dagdromen, fietsen wij een rondje en drinken een bakkie. Veel converseren op onze bedjes zit er overigens toch niet in want wij zijn vandaag omringd door Scandinaviers die het druk met elkaar hebben, en van dat ekke-euke taaltje begrijpen wij toch niets.

Het is zondag, dus per definitie erg, maar gezellig vol met locale mensen op en rond het strand.
Her en der worden vuurtjes gestookt waarop voor de één wel en voor de ander géén eetbare waren worden gebakken. De lokale mensen eten er van, wij zullen dat nooit doen. Nou ja, nooit, vorige week geitensate uit een kraampje was een echte uitzondering.Achteraf begreep ik dat de anderen hadden gezien hoe smerig de bordjes waren en ook het vaatdoekje waarmee ons bordje was afgedaan, máár toch niet ziek geworden, een mirakel.
Het is dus gezellig druk in Sanur. Lunch slaan wij maar een keer over. Het is zo warm dat een echte trek niet aanwezig is.

Met het dineren zit het aanvankelijk niet mee. Wij willen wat eenvoudigs eten bij een luxe Chinees, CharMing genaamd. Daar begint men met het opdreunen van al datgene dat vandaag niet verkrijgbaar is. Na een verbouwereerde, schuine blik op de kaart, lopen wij deze tent weer uit.
Volgende horeca ondernemer is "the Firestation", ooit iets positiefs over gelezen, dacht ik, maar eenmaal binnen blijkt dat ze nog niet eens een nasi of bami schotel hebben. Ook hier stappen wij op, de sfeer hier staat ons zowiezo niet aan.
Wij kijken nog even op het strand, alles overvol maar vinden uiteindelijk toch een plek bij Lilla 2, een zusje van Lilla 1.
Ook hier nauwelijks Indonesische gerechten op de kaart, een vreemde ontwikkeling, er zal niet genoeg aan verdiend worden, denk ik. Wij nemen een schnitzel met patat, jawel, en het smaakte ook nog.

Wij besluiten om een geplande tourdag te annuleren, wij zijn een beetje tour-moe aan het worden, en bovendien bevatte deze tour enkele zaken die wij vorig jaar al hebben gezien. Ook een door onze verhuurders aangeboden tripje in de buurt zeggen wij af. Eerlijk gezegd fietsen wij met dit mooie weer liever een beetje, en hangen wij bij het strand met haar terrassen rond, dan dat wij in een busje zitten. Per saldo hebben wij nog één dagtour over.

Nou zeg het zit ook niet mee met dat eten, zit je op bali wordt je gedwongen om een gelijkend engels ontbijt te nuttigen, en s'avonds moet je als noodrantsoen een wiener schnitzel naar binnen werken. Maar ja het is weer eens wat anders dan bami en/of rijst.

Jaap en Gerda 2017-02-20 17:55:10

Schiedam, regen, regen en nog eens regen, geen voorjaars maar herfstregen, kil 10 gr. C. Fijn dat jullie zonneschijn hebben. De handelswijze van Lilla 1 doen me erg aan de tactiek van sommige aannemers denken, weet je nog? Toch niet verkeerd he zo'n schnitzel op zijn tijd. We blijven benieuwd naar jullie nieuwe avonturen.