Dag 33 (deel 2) en 34/ za en zo

Indonesië, Sanur

Op Bali zijn nog een paar traditionele dorpen waar ook de oude ambachten nog worden uitgevoerd. Wij rijden Adat Tenganan binnen, een dorp (dessa) met 700 bewoners en nauwelijks toeristen. Ieder stel toeristen krijgt een bewoner als gids toegewezen en die zal dan zijn woning laten zien. Op deze manier komt ieder gezin aan de beurt voor het innen van een fooi.
Wij hobbelen achter onze lokale gids aan die zo nu en dan wat, vrijwel onverstaanbare, Engelse woorden slist.
Wij passeren natuurlijk weer de nodige tempeltjes waarna wij uiteindelijk bij zijn huis terecht komen. Het huis blijkt een winkel voor zijden sjaaltjes en andere snuisterijen te zijn. De zijde is wel van dubbele ikat (mij zegt heteigelijk niets) en met de hand gewoven, een uitstervende kunstsoort. Van zijn huis krijgen wij niets te zien, maar gelukkig krijgen wij wel een aardige indruk hoe zo'n dorpje in elkaar steekt.

Het leuke aan een autorit door de binnenlanden is, dat je veel van het gewone, dagelijkse leven ziet. Ook zie je dan ineens een open plek vol met apen die duidelijk gewend zijn om te worden gevoerd, of een pinda-pinda-lekka-lekka-veld waar je gewoon een paar struikjes uit de grond rukt om de pinda's aan de wortels te kunnen zien.
Kinderen in klederdracht, kind rustig dagdromend op de scooter, en wij ontwaren weer een soort ANWB-paddestoel uit de koloniale tijd. DPS 61 betekent Denpasar 61 km, de overige afkortingen kennen wij niet. Wij zetten hem nu maar op de foto.

Taman Tirtagangga is toe nu toe een van de mooiste plekjes die wij op Bali hebben gezien. Het is erg jammer dat de weergoden het nodig vinden om net tijdens ons bezoek een paar bakken water naar beneden te smijten, maar desondanks is het genieten geblazen in dit waterpaleis. Tussen de buien door nemen wij zo goed en zo kwaad het gaat wat foto's, liefst zonder Japanners. Ja hoor, ook hier weer aanwezig, aangevuld met Zuid-Koreanen en Chinezen.
Het mag de pret niet drukken, wij gaan volgend jaar bij leven en welzijn weer naar deze plek en dan hopelijk in een stralend zonnetje.

Nog nooit een "pindaplant" gezien, leuk! Hier wordt hard gewerkt aan onze nieuwe keuken. Ze staan elke morgen vroeg voor de deur en dan lees ik gezellig jullie pindat met een kopje thee 😊 Zo reis ik ook een beetje mee. Het regent hier iets minder hard dan bij jullie maar dan wel wat langer. Groetjes van ons!

Corrie 2016-02-22 08:44:53

22 febr. 8gr.C. en natuurlijk regen, weliswaar geen bakken. Water genoeg zo te zien op de foto's. Het fontein kan wel uit in deze periode. Wel leuk voor jullie die excursiedagen dan kom je op plaatsen waar je zelfstandig niet snel zal komen. Groeten en tot het volgend hoofdstuk.

Nel en Arij 2016-02-22 14:26:54

Jammer dat het zo regent, maar het is zo te zien zeker een mooie plek. Leuk dat je die apen met je eigen geoogste pinda's kan voederen.