Krediet

Indonesië, Denpasar

Het is een dag anders dan andere.
Bea voelt zich niet helemaal 100% en ziekt wat uit. Dat wordt dus alleen ontbijten en koffie drinken. Herman en Els zijn aan het struinen in winkeltjes in Denpasar en enkele andere vaste badgasten zijn er niet. Het is dus wel erg rustig.
Tussen het uitvoeren van enkele mantelzorgachtige taken, lummel ik wat op het strand en proef de zee nog een keer.

Ik zie iemand lopen met een grote tas op zijn heup en een dik boek in zijn hand. Bij ieder winkeltje of restaurantje staat hij stil, incasseert geld, maakt aantekeningen en trekt weer verder. Eerst dacht ik dat iemand belastinggeld ophaalde, maar na links en rechts navragen, blijkt het "Mr. Credit" te zijn.
Iedere Balinees kan bij hem aankloppen voor een kleine lening, en het terugbetalen met lage rente vindt plaats op vrijwillige basis. Dwz je lost een bedrag af wat je op dat moment kunt missen. Dat kan bijv. 10.000 roepi (€ 0,60) zijn. Mr. Credit komt wekelijks langs.
Blijkbaar kan je ook bij hem sparen, maar verdwijnt hij met de noorder zon, dan ben jij je geld kwijt. Dit schijnt hier echter niet of nauwelijks te gebeuren, er gaat en kan erg veel op basis van vertrouwen.
Het is overigens wel zo dat deze kredietverstrekkers in de gaten worden gehouden door de Banjar (districtbestuur) met een soort opperhoofd en politie. Deze mensen hebben lokaal veel macht.

De reden waarom dit systeem is opgezet, zit hem waarschijnlijk in het feit dat een reguliere lening erg moeilijk is te krijgen en dat dit systeem erg burocratisch werkt.
De voorwaarden waaronder dit informele circuit van kredietverlening plaatsvindt, zijn mij niet duidelijk. Maar het zal om relatief kleine bedragen gaan, waarschijnlijk met een maximum van een paar honderd euro.
Het maakt mij wel nieuwsgierig naar de exacte werking van dit kredietsysteem. Het is wel mooi dat mensen met heel weinig inkomen, toch een mogelijkheid hebben om wat te lenen zonder knellende voorwaarden.
Later op de dag komt Gusti, onze gids bij uitstapjes, langs en bevestigd in grote lijnen het bovenstaande.

Het is geen erg zonnige dag en aan het einde van de middag wordt de bewolking dikker.
Ik schat de kans op een hoosbui hoog in en reserveer een overdekte plek bij Luthus voor het avondeten. Tijdens het eten breekt er inderdaad een vrij langdurige hoosbui los.
Wil ik Studio Sport nog zien dan moeten wij toch door de regen. Gewapend met de paraplu waden wij hier en daar door 10 cm water, maar komen redelijk droog de 100 mtr naar onze lobby door.
Dit wordt dan ons vijfde tv-uurtje in ruim 4 weken tijd.

Het weer: wat grijzer dan normaal, met aan het begin van de avond een hoosbui, temp. 28 grC.
Gegeten bij: Luthus

Bea is hopelijk weer wat opgeknapt want ziek zijn tijdens vakantie is zonde. Mooi dat er toch op basis van vertrouwen met geld kan worden gewerkt. Hier nog steeds heerlijk voorjaars weer.