Fietsen wandelen en cultuur.

Duitsland, Idar-Oberstein

In Idar Oberstein, zo'n 12 km hier vandaan, is er een beetje van alles te zien en te doen, dus besluiten we vandaag daar naartoe te fietsen en denken we in de eerste plaats aan de "Felsenkirche" bezichtigen, wat vooral "veel trappen doen" betekent. Het is een kerk volledig in de rotsen gebouwd, die boven het dorp uit troont.
Ik had het bij onze vorige fietstocht al ondervonden, maar nu nog meer, mijn voorste remmen lekken olie en werken niet meer. Dat geeft me een heel onveilig gevoel bij de talrijke afdalingen. We dalen dus heel voorzichtig of desnoods te voet af, waar dat nodig is. Gelukkig zullen we bij het terugfietsen vooral bergop moeten fietsen en zullen we daar geen last van hebben, en de kleine afstand geeft ons bovendien de mogelijkheid onze batterijen niet te sparen en dus makkelijk bergop te fietsen.
In Idar is het even zoeken naar de juiste plek waar we de beklimming naar de Felsenkirche kunnen starten. Onderweg lopen we door een toeristische winkelstraat met heel veel soeveniers rond edelstenen, want het is hier immers de edelstenen regio. We parkeren onze fietsen vlak bij het edelstenenmuseum, maar bezoeken het niet, je kunt niet alles doen!!! We hebben in onze fietstassen de rugzak mee met picknick en al en beginnen de klim naar de speciale kerk. De laatste treden zouden in een rotstunnel lopen wegens teveel gevaar voor steenslag. Een stuk verder stellen we vast dat de tunnel alleen open is voor groepen die betaald hebben, en dit alleen op bepaalde dagen...Maar, geen nood, we eten onze boterhammetjes een stukje verder, want het klimt verder richting Schloss Oberstein en Burg Bosselstein.
Het kasteel is voor 3 euro de man te bezichtigen en er is een prachtig terras met super uitzicht op Idar-Oberstein. Tijdens het bekijken van het verbouwingsfilmke van de burcht, denk ik onwillekeurig aan Chateau Planckaert... het is heel mooi werk dat hier is geleverd, getuigend van heel veel vakmanchap. Op de terugweg stappen we nog even tot bij Burg Bosselstein, waar je een prachtig zicht hebt op het kasteel waar we net waren.
We dalen tevreden weer af en genieten nog van een terrasje op de markt van Idar, vooraleer we de terugtocht aanvangen.
Alweer een mooi gevulde dag, want na het douchen hebben we weer net de tijd om even snel te aperitieven, met de fles Rotkapchen die we van de gastvrouw kregen, vooraleer we eten. Een duo van pasta vandaag, een restje van begin deze week en nog een portie met Zevenbergenpesto.
En btw...de anti insektenmiddelen hebben hun werk gedaan, ik sliep als een roos tot rond 9u deze morgen, ik had zelfs niet gehoord dat Chris halfweg de nacht was opgestaan om te plassen. Dus vanavond zeker mijn tabletje niet vergeten.
ivm mijn niet werkende voorremmen , denken we eraan om nog 1 fietstocht te plannen, maar dan met verplaatsing met de auto, tot aan de Moezel, daar kunnen we dan een vlak parcours fietsen.

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/dTc9I1lMOAb

Plaats waar wij ook geweest zijn. Idar oberstein is echt wel het bezoeken waard vond ik. Herrstein is een kruispunt van meerdere wandelingen, klein maar fijn ....