Naar de ferry in Zeebrugge.

België, Zeebrugge

Ik herinner me van vorig jaar, dat de route tussen de ferrie en thuis een beetje "saai" was. Het enig en niet onbelangrijk pluspunt was het surprise-ontbijt bij Wenny en Oliver.

Daarom bekeek ik de kaart op zoek naar een leukere variant, we moeten uiteindelijk pas rond 17.30 bij de boot zijn, en ook die eerste fietsdag mag al leuk zijn toch!?
Via Google Maps vind je gemakkelijk korte routes, of die ook leuk zijn is pas de vraag. Via Fietsnet, en de knooppunten vind je zeker leuke routes, maar door al dat gekronkel, kunnen die wel héél lang uitvallen. Maar mijn oog viel plots op nogal rechte stukken op die kaart...niet in de meest logische richting om naar Zeebrugge te fietsen weliswaar, maar ik besloot het toch eens uit te meten. En wat bleek: amper 15 km meer, maar we rijden de hele weg langs het water. De keuze was dus snel gemaakt: we starten langs de Leie, en fietsen in een wijde boog naar het NW, langs vaarten en kanalen.

We zitten intussen gedouched en fris op "The Pride of York". De rit naar Zeebrugge was heel mooi. Eerst voelde het wat raar, om de richting van Gent uit te fietsen, on richting gevoel vond dat niet zo fijn...Maar bij de Schipdonksluis veranderden we van richting en voelde het beter aan. Via De Blinker en de Stinker kanalen fietsen we autovrij richting Maldegem, komen zo langs Damme en Moerkerke langs, en zo langs het zeekanaal verder tot Zeebrugge. De teller staat dan op 70 km. We moeten nog een stukje fietsen tot bij de terminal, maar aangezien we ruim op tijd zijn, zoeken we nog een terrasje op aan de dijk. Rond 16 uur rijden we het laatste stukje naar de ferry, waar we om 16.30 kunnen boarden. De dagafstand is een kleine 80 km geworden.Terwijl we staan te wachten horen we dat de Rode Duivels 1/0 voor staan in de match voor de derde plaats in het wereldkampioenschap...tegen Engeland dan nog. Zodra we onze spullen hebben afgezet in onze kajuit zoeken we een TV scherm aan boord om de rest van de match te bekijken. We zien nog de tweede goal van Hazard en de Engelsen slagen er niet in weerwerk te bieden. De Belgen hebben fus een welverdiende podiumplaats behaald.
Eens te meer stelden we vast dat de wereld klein is...wie zit er namelijk ook op onze boot: Iris, de zus van schoonzusje Ingrid....ook op 2 wielen...maar een moto dus.
Nu zitten we te wachten om een hapje te gaan eten in het restaurant aan boord.
...
Het was lekkere vis en een lekker dessertje.
Nu nog wat lanterfanten voor we ons terugtrekken in onze veel te krappe 2 persoonskajuit zonder buitenraampje.

Wifi is betalend aan boord, vandaar dat jullie 2 verslagen krijgen op één dag.

goeie fietsreis. we zullen jullie weer elke dag (of toch ongeveer) kunnen volgen. dat was inderdaad echt toeval dat jullie iris en benny tegen het lijf gelopen zijn op de boot naar hull.