Langste fietsdag ooit, en terug naar België

Verenigd Koninkrijk, Selby

Gisteren waren we zo laat in ons hotel, dat ik er niet meer toe kwam en verslag te schrijven.
Inmiddels zitten we op de boot terug naar Zeebrugge, dus nu tijd genoeg om twee dagen te vertellen.

Gisteren
... was dus die lange etappe en er waren ook de onweersdreigingen: om 07.3O zaten we al "op de wielen" , blij dat het minstens iets frisser was, want de voorbije nacht hadden we toch al wat gedonder en regen gehoord. De eerste 35 km of zo, waren nog klimmen en dalen, maar daarna hoopten we stilaan op en iets vlakker parcours, want meer dan 100 Km, dat zal onze dag goed vullen...Het weer houdt stand, wel redelijk heet toch, en in de namiddag stoppen we om onszelf te verwennen met een verfrissend tussendoortje, lekker "3 scoops of icecream" en de gebruikelijke "pint of stella" voor Chris en "a pint of fruit cider" voor mij, kwestie van de vochtbalans op peil te houden.
In de vooravond begint het toch te regenen en te dreigen, en op het moment dat we loslopende paniekerige koeien over straat zien lopen , besluiten we toch ook even te schuilen onder het portaal van een verlaten huis. Koud is het niet, maar het giet met momenten en de bliksem en donder komt redelijk nabij. Als het wat over is, besluiten we verder te fietsen, want het is het helderst in de richting die we uit moeten, nl.Selby. De laatste 20 km reden we zo in de regen, en als verzopen kiekens kwamen we aan in "Olympia Hotel", niks meer dan een pub met wat kamers in de verhuur. De muziek staat er al goed hard en de sfeer begint er in te zitten bij de gasten. Voor ons is het al lang prima: we zijn er eindelijk, na meer dan 12 uur op de fiets en bijna 120 km, met zo maar eventjes een goeie 800 klimmeters ook.
Bijkomend probleem was nu, dat we in ons verblijf niet konden eten, en tegen dat we gedouched waren, was het al 21 u. Te voet naar het dichtbij zijnde centrum en overal hetzelfde antwoord " sorry the kitchen closed at 20.30. " We dachten al dat we het "helpyourself breakfast" van ons hotel zouden moeten plunderen, maar we vonden gelukkig nog een "take away" met wat plaats om binnen te zitten.We bestelden er met veel graagte 2 ferme pizza's, ...die we niet opkregen. Maar geen nood, na wat knutselwerk zitten de restjes van onze pizza's netjes in onze eetdozen voor morgen.

Vandaag
...restte er ons nog een 70 tal km te fietsen naar Hull. Toen we opstonden, zag het weer er uit alsof het voor de rest van de dag zou gaan regenen.We doen dus onze volledige regenkledij aan, want het is ook behoorlijk frisser geworden: amper 20 graden, na 2 weken boven de 30, dat voelt frisjes aan.
Maar toch stopt het redelijk snel met regenen, en het wordt zelfs terug zonnig. De koude pizza's smaken, op een bankje met uitzicht op de Humber in de verte.
Vorig jaar fietsten we over de Humberbridge op onze laatste dag, dit jaar fietsen we er onderdoor. Indrukwekkende brug, vanuit beide zichtpunten.
En nu zitten we dus op de boot, bijna klaar om uit te varen intussen.