Antoing-Mons 69 km

België, Bergen

We slapen goed en staan om 08 u op.
De koffiemachine had ik al startensklaar gezet gisteravond, want - dit is toch een klein minpuntje aan ons eerste verblijf- je moet toch rekenen op een halfuur tegen dat de koffie is doorgelopen...
We zitten dus iets vroeger op de fiets als gisteren, met een gelijkaardige afstand af te leggen.
We fietsen een heel stuk langs het kanaal Nimy- Blaton. Zegt je dat nog iets Frank? Ik heb veel aan Frank gedacht die oa dit kanaal langsfietste toen hij, zo'n 20 jaar geleden vanuit Menen naar Willerzie trok op zijn koersfiets.
Toen we voorbij Bernissart kwamen dacht ik terug aan de geschiedenisles in het lager, over de ontdekking van Iguanodonten in deze plaats. Telkens ik de afrit Bernissart zie op de snelweg denk ik: " Ik moet daar toch eens heen." Wel vandaag fietsten we dus toch tot bij het centrum en konden we een mooie Haag iguanodont fotograferen in het centrum.
Als we Bergen naderen komen we langs de Grand Hornu, een van de belangrijke Unesco sites op onze route. We hebben de tijd en de ingangprijs valt mee dus besluiten we het te doen. Feitelijk slaat het tegen, niet echt duidelijke exposities naar ons idee.
Wat ook ferm tegensloeg vandaag, was een stukje route van amper één kilometer: wat eerst leek op een stuk minder comfortabel onverhard ging plots over in een single track met zowel links als rechts netels tot op nekhoogte...doorfietsen was het beste wat we konden doen. We voelden het getintel van de netels de rest van de dag.
Maar we bereiken rond 17 u de jeugdherberg in Bergen en vergeten weer alle mindere momenten van de dag.
Daar we midden in het centrum zitten is het geen moeite om een restaurantje te vinden waar we op het terras lekker kunnen eten : Zeeuwse mosselen met friet...ze smaken ongelooflijk. Nu zitten we op het terras van de jeugdherberg nog een koffietje te drinken.
Morgen hebben we een studio in Lobbes en is de af te leggen afstand iets korter ook het weer lijkt iets minder stabiel.

Oja, da 'tochtje' ga ik nie snel vergeten! héhé

Frank 2021-07-24 07:37:46

Auberge de jeunesse 😊 dat kan niet mis gaan