La Coupole

Frankrijk, Helfaut

Het regende toen we opstonden, en de weerberichten zagen er ook niet droog uit...dus maar meteen geopteerd voor regenprogramma nr 1 van de streek : La Coupole.
Een Duits bouwsel van eind WO2 bedoeld om de V2 raketten te lanceren op London. Gelukkig zijn die nooit echt gelanceerd geweest vanuit de koepelvormige betonnen reuzenpaddenstoelen. Wel zijn er gelanceerd geworden vanop mobiele lanceerplatformen.
Het museum heeft een uitgebreide tentoonstelling over het ontstaan van deze laceerbassissen en ook over de naoorlogse ontwikkeling van de ruimtevaart, die een rechtstreeks vervolg vormen op de technologie van het Duitse vergeldingswapen. SS er Werner von Braun stond aan de wieg van de V2 raket en zag zijn jongensdroom werkelijkheid worden toen de Amerikanen op de maan zijn geland, mede dank zij zijn medewerking in het ruimtevaartprogramma.

Enkele nieuwe weetjes voor mij, zijn me ook bijgebleven:
1) Parijs Roubaix kreeg zijn bijnaam De hel van het Noorden , toen Parijse journalisten deze zo vernoemden, na WO1 wegens de hel die er heerste in de loopgraven.
2) de strips van "Kuifje op de Maan" werden geschreven 15 jaar voor de effectieve maanlanding.

Ook over de Jodenvervolging en hun dwangarbeid bij o.a. de bouw van de Coupole , is er een mooie expositie, met tekeningen van gevangenen.

Ook zagen we een 3D planetarium film, die ons eens te meer het klimaatprobleem deed beseffen en vooral onze nietigheid als mens in het heelal. En wat ik nu ook eindelijk begrijp, is waarom mijn broer scheikunde koos als studie: alles is gewoon scheikunde!!

Het was een leerrijke en goed gevulde dag.

Voor meer foto's zullen jullie moeten wachten tot we terug thuis zijn ...de verkeerde SD-kaart meegenomen, kan niet overzetten op mijn tablet.😕