Lobbes - Fosses la Ville 56 km

België, Fosses-la-Ville

Die kortere rit was dus vandaag, we hebben zo'n 56 km op de teller.
Deze morgen ging de improvisatie lekker verder: ontbijt zoals gezegd met gratis stokbrood van de dag er voor...met 1 klein vlootje "sirop de liege" nog over van het ontbijt in de jeugdherberg en - en nu komt het- ipv choco, gebruiken we een potje chocopudding dat we gisteren als dessert meebrachten uit dat winkeltje. Gisteren hadden we nl onze pot konfituur van thuis moeten weggooien, wegens kapotgeschud op de kasseien...gelukkig zat dit in een plastiekzak...Je ziet zelfs ervaren rotten zoals wij, komen nog van die stoten tegen.

We fietsten vandaag grote stukken langs de Samber. Het eerste stuk idyllisch langs Thuin en hoe dichter we bij Charleroi kwamen hoe post-apocaliptischer het beeld werd. Industrieel verval in het kwadraat. In Charleroi zelf fietsen we een stuk langs de betonnen boorden net naast de Samber, waar het gevoel ons bekroop van " wat zijn wij mensen toch een vervuilende soort" blikjes en plastiekflessen met hopen. Een soort dégout of schaamte maakt zich van ons meester. Toch ben ik blij dat ik dit stuk ook heb gefietst.
Na Charleroi wordt de Samber weer leuk.
We verlaten de Samber om rond een steengroeve te fietsen, die we amper te zien krijgen , maar waar we wel ferm moeten klimmen. Dan gaat het gestaag omhoog via een oude spoorweg ravel richting Fosses la Ville.
In de lagere delen van het stadje zien we hier en daar de sporen van de overstroming, hopen afgedankte spullen...maar wij logeren gelukkig in een iets hoger gelegen huis. In Le petit Chapître, waar de sleutel in een kastje zit, en we dan zomaar thuis zijn.
Er zou hier wat keuze zijn qua eetgelegenheden, maar ook hier lijkt niet veel open te zijn ondanks het zondagavond is. We vinden een "wok classic" op wandelafstand van ons verblijf en gaan daar lekker á volonté Chinezen.
Morgen staan weer een 70 tal km op ons menu en slapen we in La Petite Roulotte Bleu in Scy Hamois via airbnb.k

Toch al een paar dagen mooi weer gehad he! Wij zijn terug in Koolkerke aangekomen en kregen er meteen een ferme plensbui. Hopelijk overkomt dit jullie niet want dan kan je best in zwembroek verder.

Ria 2021-07-25 22:08:28

Fijn om jullie te kunnen ‘volgen’. Heel veel plezier op de verdere tocht. Hopelijk lukt het om tussen de druppels door te fietsen. Zelf twijfel ik nog tussen een fietstocht of een wandeltocht (gr129?) volgende maand, wellicht ook naar zuidelijk België. Veel succes!

Erik 2021-07-26 07:15:10

Hopelijk blijven jullie van regen gespaard maar vandaag, maandag, is het hier wel behoorlijk nat. Ik vind het leuk om te lezen hoe jullie zich zo creatief kunnen behelpen. Geniet er nog van en wees voorzichtig