Richting Route des Crêtes

Frankrijk, Luttenbach-près-Munster

Onder het motto "hoe hoger, hoe koeler" rijden we vandaag via de Route des Crêtes naar de Grand Ballon. We stoppen op de voorlaatste parking voor de top, want van daaruit kun je een panoramische wandeling doen rond de top. Best mooi, maar tegen 12 uur zijn we alweer bij de auto. We eten een dagschotel in het restaurant aan de overkant.
We besluiten nog wat verder te rijden op de Crêtes, tot we een wandeling tegenkomen die we deze namiddag kunnen maken.
Een tijdje later vinden we op een parking een wandeling aangeduid van om en bij het anderhalve uur. Heen en, terug misschien via een iets andere weg, daar zijn we wel een namiddag mee zoet.
En of we er zoet mee waren...Heen bleef het maar dalen, richting Steinbach. Al onze hoop stond op iets lekker fris drinken voor we de beklimming terug gingen aanvatten in het dorpje. Helaas niks beters gevonden dan een waterkraan op het kerkhof. Eerst goed drinken en dan onze fles weer vullen voor de terugweg. Loodzwaar was die terugweg, wegens toch weer die warmte. Meer dan 10 km stapten we zo.
Op de terugweg naar de camping gaan we nog wat kopen voor bij ons stokbrood. De warmte in het dal is precies toch nog erger...38 graden geeft het dashbord van de auto aan.
Waarom geen schaduwrijkplekje zoeken om te picknicken voor we naar de camping gaan, daar is het toch nog snikheet!?
We rijden ergens af richting wijnvelden, maar dat lukt ons precies niet...dus rijden we weer hogertop richting 5 Chateaux. Daar vinden we uiteindelijk een bankje op een plek waar het toch al maar 30 graden meer is.
Nu schrijf ik dit verslag bij de tent, waar het stilaan draaglijk wordt, als je je heel stil houdt.
Morgen ... nog niet beslist wat we gaan doen.

Hier ook zeer warm aan 't zeetje ! En natuurlijk overbevolkt..... Dat radarstation zijn we ook nog geweest als het nog niet zolang nieuw was....

Jos & zijn Kobbe 2019-07-25 10:58:31

Het roept herinneringen op, ooit verbleven we met de jonge kinderen in les Trois Chateau bij een wijnboer in de buurt van Colmar. Le Brand Ballon hebben we uiteraard ook verkend.