Een gerookte kerstdropping.

België, Amel

In Montenau is er een ambachtelijke hamrokerij, op enkele km van ons verblijf: de MontenaueR Schinken Räucherei. We moeten daar dus nog eens langs natuurlijk, en liefst gedurende de week want dan kun je de arbeiders bezig zien tijdens de verschillende stadia van het ham roken. Deze voormiddag zijn we dus paraat, vanaf 10 u gaat de rokerij open. Er werken een 30 tal mensen. Alles gebeurd op de traditionele manier. Met o.a.eigen bronwater van 100 m diep . Er wordt gerookt met beukenhout en jeneverbessen.
We kopen ons een hesp aan want je kunt die dus maandenlang bewaren. Dat zal smaken thuis.

Daarna rijden we richting Monschau om er de Kerstmarkt te bezoeken, en herinneringen op te halen aan die keer dat we er langsfietsten met onze kleinzoon Arne, toen we tijdens het paasverlof samen De Vennbahn deden.

Op internet lazen we dat er vanaf de parking van een hotel in Rohren -iets buiten Monschau- een mooie wandeling van 4,5 km leidt naar de Kerstmarkt. En bovendien is er nog een lichtspektakel "Tansenden Lichten" op de parking, eentje om 18 u en eentje om 19u30.
Het lijkt ons dus een uitstekend idee om die kleine 5 km te wandelen, dan ten volle te genieten van de Kerstmarkt tot en met 's avonds met het sfeervolle licht in het mooie stadje, en dan 5 km terug te stappen om de lichtshow van 19.30 nog even mee te pikken.

Dit was het plan...

Zo verliep het echt:

Omstreeks de middag komen we in Rohren aan. We drinken nog een tas van mijn courgettesoep en eten onze boterhammekes op in de auto...zo hebben we straks een lege rugzak om eventuele kerstaankopen in op te bergen.
We zien niet meteen een aanduiding richting Monschau Weinachtsmarkt, maar geen nood, Chris laat zijn slimme telefoon navigeren naar het centrum van Monschau. Het is een prachtige wandeling door het bos, wel meer dan 5 km. We denken er wel even aan dat we op de terugweg en in het donker, liefst een andere weg zouden nemen...We hadden echter ook iets gelezen over een shuttle waarmee je tussen Monschau en de parking kon pendelen, dus we maken ons geen grote zorgen. Er valt vanalles te beleven en te zien op de mooie Kerstmarkt en de tijd vliegt voorbij. Als we even een koffie gaan drinken, neemt Chris de tijd om zijn smartphone te raadplegen en stelt me gerust met de melding dat hij niks terugvind ivm een shuttle , maar dat er wel ieder kwartier een bus naar Rohren rijdt vanaf het Bienenhaus in Monschau.
Enkele uurtjes later genieten we nog van een broodje met terplekke gerookte zalm en stappen dan richting bushalte. Het is zowat helemaal uit de diepte klimmen van Monschau naar het kasteel toe.
Daar aangekomen lezen we op de uurtabel dat de bus op vrijdagavond niet meer langskomt...Chris besluit een taxi te bellen. Taxibedrijf nr 1 heeft geen enkele taxi meer vrij en taxi bedrijf nr 2 spreekt over een wachttijd van een uur. Een uur in de kou staan wachten zien we niet echt zitten, we besluiten het dus toch te voet te wagen, langs de gewone weg waar het kan...zowieso zullen we een stuk het donkere bos in moeten, want anders is de afstand via de weg te groot.
Enfin... er zit niks anders op, dus we vertrekken: eerst helemaal terug naar beneden, helemaal de Kerstmarkt opnieuw door, waar intussen nog meer volk was toegestroomd en dan in het pikkedonker met de gsm-zaklamp de baan op, langs de vangrails....spannend. Maar het lukt ons. En dan slaan we af van de weg, het bos in, gelukkig een breed redelijk effen bospad. Nu maar hopen dat onze 2 gsm 's het volhouden...de ene wijst ons dankzij de osmand-app perfect de weg, en de ander is ons licht in de duisternis.
Het blijft spannend en ik ben niet kwaad als we omstreeks 20 u 30 de eerste lichtjes van Rohren zien, en de gsm-zaklamp alvast mag rusten. De "Tansenden Lichten" zijn uitgedanst tegen dat we bij de auto zijn.
Eind goed al goed: ik kan alweer iets van mijn bucketlijst schrappen: "op nachtdroping gaan."