Fietsen rond de baai van de Somme

Frankrijk, Le Crotoy

Mijn inspiratie voor ons ritje van vandaag had ik gehaald uit het laatste boekje van Op Pad van de Grote Routepaden. Volgens dit artikel kon je een heengaande rit via een "Tour de baie" doen en terugkeren via de Eurovelo 4.
Het eerste wat we tegenkomen is de Eurovelo, dus we beginnen eerst met deze denken we. Het is wel weer dichtbij een drukke weg, net als de Eurovelo 8 in zuid Frankrijk enkele maanden terug. De Eurovelos zijn blijkbaar goed om je van punt a naar punt b te begeven met de fiets, welliswaar op een veilig apart fietspad, maar niet altijd even aangenaam...Bovendien zijn hier en daar waar we dan een andere optie proberen stukken afgesloten omdat ze alles in gereedheid aan het brengen zijn voor het grote vuurwerk vanavond...14 juli, nationale feestdag. Uiteindelijk hebben we dus weinig andere keus dan zowel heen als terug de Eurovelo te volgen.
In Le Hourdel, de andere punt van de baai, aan de overkant van Le Crotoy, kun je als je geluk hebt zeehonden spotten die komen zonnen op de zandbanken. We installeren ons dus hoopvol op de keien van het strand nabij de vuurtoren, mazr veel zon is er vandaag ook niet...
We zien af en toe een zeehondenkopke boven water komen in de verte, maar hij blijft ver.
Op de terugweg beleven we nog een leuk moment als we honderden schapen zien verzamelen in de wei naast het fietspad. Ze lopen onder de autoweg door onder jolijk geblaat, en de 2 herdershonden die de stuivende bende volgen, verrichten prachtig werk.
Terug in Crotoy, voelen we een hongertje en eten we bij de haven een lekkere wafel. We zien dat er verschillende viskraampjes nog open zijn, ondanks het feit dat het zondag en bovendien feestdag is.
Ik koop wat plaatselijk geplukte zeekraal en koop 2 mooie stukken gerookte zalm. Ik heb nog een biosla mee van thuis uit ons pakket en de rest van onze kleine aardappeltjes van thuis.
Met dit alles maak ik een lekkere koude schotel op de camping.
Met de avond zijn de wolken precies verdwenen, dus morgen wordt denkelijk zonniger dan vandaag...waar we nu heen rijden weten we nog niet. Een ding staat vast, we willen het veel minder toeristisch en veel minder druk dan in de Somme in juli.
Richting "middle of nowhere" dus...

toch mooi hoe Cris zit te wachten op z'n eten! :)