Eerste klimdag richting Pyreneeën.

Spanje, Ripollès

Ik heb op veilig gespeeld toen ik onze route plande...dus, weinig kilometers in de bergen. Meteen na het verlaten van Olot begint de klim, geleidelijk, het valt best mee. Ik verwacht elk moment dat het plots steiler zal worden, maar het blijft een goeie 10 km stijgen op een doenbare manier. De eerste col die we bereiken is de Coll de Coubet op 1010 m. Daarna blijven we klimmen , zo'n 4 km denk ik, nu naar de Coll de Canes op 1120 m hoogte. De bergzichten zijn bij tijds fenomenaal.

Voor de afdaling richting Ripoll moeten we een extra laagje aantrekken, want anders krijgen we het koud. De route is heel mooi.
Het is amper 14 uur als we ons hostal reeds bereiken, midden in de siësta dus. De regiohoofdstad ziet er nogal verlaten uit. We gaan toch even een terrasje doen, maar blijven niet lang, want het is niet warm op 700m hoogte vandaag...Dus eerst onze kamer opzoeken , douchen, verslag schrijven, en straks met wat warmere kledij nog iets gaan eten.

Morgen weer kortere etappe op het programma tot Camprodon, waar s'anderendaags dan de grote klim begint terug naar Frankrijk.
We fietsen dan weer op een via verde, de "Ferro i Carbo", en het laatste stuk hiervan vormt nog een extraatje van de Pirinexus , bergop tot in Ogassa.

toffe ritverslagen Lucienne en mooie bijpassende foto's. we reizen zo een klein beetje mee.