We hebben de voet van de Vogezen bereikt.

Frankrijk, Badonviller

Zoals gepland, om 06.00 opgestaan, samen met de andere fietsers op de camping, we zijn in totaal met vijf, en omstreeks 07.15 zijn we vertrokken. Beduidend frisser en een beetje bewolkt zelfs,dus hoopvol!!! Bij die eerste klimmetjes tot bij de volgende camping, wisten we al dat we gisteren de goede beslissing hadden genomen, die waren moordend geweest met zo'n temperaturen !!!
Maar aangezien de zon af en toe gesluierd bleef , vordenden we goed in de voormiddag. Tegen de middag kwamen we net een Aldi tegen en kochten er elk een slaatje met brood en eten voor vanavond...alweer best een beetje warmtebestendig!!!

Gisteravond smaakte onze paella uit blik aangevuld met de rest van onze tarwekorrels trouwens prima. Onze buren de nederlanders kookten ook , maar daar was het wel de man die chef was,en zijn vrouw souschef, net andersom als bij ons dus. Maar het was leuk om hem bezig te zien, net zo'n improvisatie-kok als ik: alles
ging er gewoon in in die pot....tot een zakje gesmolten camenbert toe...hahahah!!!!

Maar terug naar vandaag: we zagen het profiel van de Vogezen naderbijkomen. We besloten het erop te wagen verder te fietsen tot Badonviller, net voor de cols ,daar zou er geen camping zijn ,maar wel een of andere overnachtingsmogelijkheid,volgens ons boekje.
Hoe meer we naderden,hoe meer we beseften dat het stilaan weer tijd werd om te stoppen, wegens de hitte.
Toen Chris ergens binnen was om sigaretten te kopen vroeg hij of er hier chambres d 'hotes waren ,en we moesten eventjes terugkeren richting post zei men daar. We vonden niet meteen iets en ik stapte binnen bij een of andere dienst waar ik een dame zag zitten aan haar bureel. Het was net aan de overkant zei ze, en ja daar hing wel degelijk een plakaat van "gites de france", die we niet hadden opgemerkt. Het zag er een behoorlijk vervallen bedoening uit, maar we belden aan...zonder succes!! Ik stap nogmaals naar de dame van de overkant, en deze belt spontaan de uitbaatster van de gite☺
Een tiental minuutjes later komt en jonge vrouw ons de sleutel brengen. We gaan langs achter binnen en daar ziet het er al stukken beter uit, ik zou het een soort jeugdherberg noemen, maar aangezien we het gebouw voor ons alleen hebben, hebben we een reuze huis met reuze tuin ter onze beschikking en bovendien weer een wasmachine.
Het doet deugd om hier even te verpozen, en morgenvroeg kunnen we dan met frisse moed de Vogezen te lijf gaan.

Nog een kleine opmerking, voor degenen die zouden twijfelen aan onze parlé over "hitte"...toen we hier aankwamen heb ik een thermometer gefotografeerd: 36 °....reden genoeg volgens mij om die cols uit te stellen tot morgen!!!

Intussen weer boodschapjes gedaan in de Shoppi en een klein feestje gehouden .

Weer een record. 06u.

oswald 2014-06-10 19:53:02

Feestje?

Veerle 2014-06-10 22:20:34

Helaba, jullie nieuwe "reisblog" zojuist ontdekt. De meeste verslagen van de afgelopen dagen gelezen; Mooi reisverhaal........en tof met die foto's! Inderdaad, 36° lijkt me wat aan de warme kant om te fietsen......maar ik zie daar een glaasje wijn op tafel staan, verzacht de zeden(hi). Hier is het ook te warm....maar we krijgen gratis ijsbollen uit de lucht om af te koelen. Heel veel succes nog, en denk een beetje aan je hart hé.

Seppen 2014-06-10 23:02:07

Amai,das nie te doen van warmte,ik zou ne kameel nodig hebben op mun rug en één die meeloopt just vo genoeg vocht op te kunnen nemen!;) bon courrage!

Frank 2014-06-11 20:51:47

Toffe reactie van onze Seppen, en ja wees gerust we denken an ons hart, daarom deze hele korte etappe ook, was niet ter doen, nu,donderrdag al stukken beter.

Lucienne 2014-06-12 19:52:40

Ja Frank, we drinken hier wat af zunne,en toch moeten we bijna nooit plassen!!!